Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Zakelijk fietsen helpt werknemers, werkgevers en overheid op thema’s als gezondheid en duurzaamheid
9 juli 2020 -
Fietsen, met of zonder elektrische aandrijving, is populair. Toch rijdt op dit moment slechts een procent van de werkende Nederlanders een zakelijke fiets of e-bike. Terwijl ruim 70 procent van de professionals ervoor open staat. Van deze groep zou 92 procent willen dat dit door de werkgever wordt gefaciliteerd.
Dit blijkt uit een onderzoek van ALD Automotive onder bijna 1.500 professionals, waarbij de interesse naar een fiets van de zaak en de kennis omtrent de fiscale regels in kaart is gebracht.
"Uit ons onderzoek blijkt dat slechts achttien procent van de werkgevers het gebruik van de fiets of e-bike promoot," zegt Lonneke van der Horst, Marketing & Innovation Director van ALD Automotive. "Hier ligt dus een grote kans voor zakelijk fietsen." Een barrière is de fiscale regelgeving: een derde van de 1.500 ondervraagden ervaart dit als ‘erg lastig’. Bijna de helft weet niet wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het leasen van een fiets of e-bike.
Er is dus nog veel potentieel voor de leasefiets, concludeert ALD Automotive. "Want 92 procent van de professionals die openstaat voor een leasefiets, geeft aan dit graag te willen regelen via de werkgever. De voorkeur gaat dan uit naar zakelijke lease, zeker onder leaserijders is deze vorm van leasing het meest in trek. 47 procent van de leaserijders ziet een fiets of e-bike als een mooie aanvulling op de auto, zodat zij per dag kunnen bekijken hoe zij willen reizen," vertelt Van der Horst.
Onduidelijkheid rondom fiscale regels wegnemen
Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders heeft van de leasefiets gehoord maar is er nog niet genoeg bekend mee om te weten hoe het precies werkt. Vanaf dit jaar betalen werknemers 7 procent bijtelling voor een leasefiets. Maar bijna de helft van de ondervraagde werknemers (46 procent) weet dit niet. 36 procent vindt de fiscale regels rondom leasefietsen dusdanig onduidelijk, dat het zelfs als een barrière wordt gezien.
ALD Automotive merkt dat niet alleen werknemers vragen hebben rondom fiscale regelgeving. "We zien vanuit het bedrijfsleven een toename in de aanvragen voor een leasefiets, maar merken ook dat een fiets van de zaak tot vragen leidt." Voor de fiets van de zaak mag een werkgever geen onbelaste reiskostenvergoeding betalen over de kilometers die op de ter beschikking gestelde fiets van de zaak worden gereden, maar je mag wel de kilometers vergoeden die medewerker met een eigen vervoersmiddel reist. Deze combinatie leidt tot onduidelijkheid over hoe dit in de praktijk uit te voeren. Er is door overheid en aanbieders nog werk te doen om de regeling verder te verduidelijken en meer informatie te verstrekken over hoe werkgevers het in de praktijk kunnen toepassen."
Lonneke van der Horst vervolgt: "Het mooie is dat de nieuwe fiscale regeling die standaard uitgaat van zeven procent bijtelling voor een fiets van de zaak, veel beter aansluit bij de wensen van werknemers. 93 procent van de Nederlanders vindt het bijvoorbeeld een belangrijke voorwaarde dat zij een leasefiets van de zaak ook privé mogen gebruiken zonder rittenadministratie."
Gezond, duurzaam en minder files
"Door zoveel mogelijk barrières van het zakelijk fietsen weg te nemen, werken we aan gemeenschappelijke belangen van zowel werknemers, werkgevers als de overheid," zegt Lonneke van der Horst. Uit het onderzoek blijkt dat gezondheid voor professionals de leidende motivatie (81 procent) is om naar het werk te fietsen. Dit wordt gevolgd door 56 procent dat de fiets een goedkoper alternatief vindt voor de auto of het OV en door 43 procent dat de fiets als duurzaam alternatief ziet. Gezonde werknemers, duurzame mobiliteit en minder files helpen ons uiteindelijk allemaal."
Onderzoek De Leasefiets: Fiets van de zaak en de fiscale regels
Het onderzoeksrapport over de fiscale aspecten rondom de leasefiets is hier in te zien. Meer informatie over het toevoegen van de leasefiets aan het mobiliteitsbeleid is te vinden via deze link.
De regels kunnen, nee die moeten, simpeler gemaakt worden voor de werkgever en werknemer. Fietsen - dus bewegen-, elektrisch of niet, bevordert de gezondheid en zorgt voor minder fysieke klachten.
De werknemer komt fitter op werk en komt fitter thuis. De 7 procent bijtelling maakt het niet makkelijker.
Voor de zzp'er is een fiets van de zaak ook interessant.
Vele zzp’ers hebben een zittend beroep en hebben een tekort aan beweging.
Er zit er een groot fiscaal voordeel aan het kopen van een fiets van de zaak.
Als u voor € 1000 euro exclusief btw een fiets koopt en u betaalt dus €1.210. Dan kunt u als zzp’er de € 210 aan btw verrekenen met de te betalen omzetbelasting.
De resterende € 1.000 euro staat als activa op de balans en is in vijf jaar aftrekbaar als kosten.
Ga uit van een gemiddeld voordeel van zo’n 40 procent aan Inkomstenbelasting -IB- over € 1.000.
De fiets waarvoor u in de winkel nog €1.210 heeft betaald, kost u dan netto slechts € 600.