zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft wil ook na corona thuis blijven werken

Maar werkplek en collega’s worden gemist

13 mei 2020 - Door de coronacrisis werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. En 49 procent verwacht ook na corona vaker thuis te blijven werken. Een belangrijk reden hiervoor is dat het niet hebben van reistijd veel voordelen oplevert. Zo kan men zijn of haar eigen tijd beter indelen en is er meer tijd voor het gezinsleven.

Dit blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank onder ruim 1.000 Nederlanders.



Thuiswerken ook na september niet meer weg te denken
Ondanks de versoepeling van de maatregelen blijft thuiswerken tot september het advies. Daar blijkt voldoende draagvlak voor. Uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank geeft 53 procent van de ondervraagden aan positief over thuiswerken te denken. Daarnaast zou 49 procent van de respondenten ook na de COVID-19 maatregelen graag (deels) vanuit huis te blijven werken. Bij vmbo opgeleiden ligt dit aanzienlijk hoger: 68 procent van de respondenten wil in de toekomst vaker gaan thuiswerken. De verwachting is ook dat de werkgever daar straks meer ruimte voor gaat aanbieden.

Minder reistijd betekent meer tijd voor gezin en sport
De reductie van reistijd biedt tal van voordelen. Zo kunnen mensen hun eigen tijd beter indelen (61 procent) en geeft 29 procent aan meer quality time te hebben voor het gezinsleven. Mensen zonder kinderen geven aan meer te sporten dan voorheen (24 procent). Ook kunnen mensen zonder kinderen zich thuis beter concentreren dan op de werkplek (43 procent). Dit geldt niet voor mensen met kinderen: slechts dertien procent geeft aan meer te sporten en 25 procent zegt zich beter te kunnen concentreren.

Collega’s worden gemist
Het praatje bij het koffieapparaat wordt gemist. 59 procent geeft aan zijn collega’s te missen. Bij hbo- en wo-opgeleiden geeft zelfs 65 procent aan dat collega’s worden gemist. Ook missen we de verandering in omgeving (39 procent). Maarten Naaijkens van Nationale Vacaturebank: "Werk wordt altijd economisch benaderd maar bevat ook een groot sociaal component. Het praatje bij de koffiemachine wordt duidelijk gemist. Het werk op kantoor is dus ook niet volledig inwisselbaar met thuiswerken." Zorgwekkend is ook dat een op de vijf respondenten aangeeft rug en/of nekklachten te krijgen. Voor dertien procent is eenzaamheid een reden om kantoorwaarts te willen gaan.

1,5 meter samenleving werkt niet op kantoor
Werkend Nederland verwacht weinig van de praktische uitvoering van de 1,5 meter aanpak op de werkplek. Op de vraag ‘Ik denk dat het op mijn werk onmogelijk is om de 1,5 meter afstand te behouden’ geeft 41 procent aan het hier (zeer) mee eens te zijn. 34 procent denkt dat het wel mogelijk is.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Vijf snelle tips voor het inrichten van een optimale thuiswerkomgeving
 42 procent thuiswerkers kleedt zich anders dan tijdens normale werkdag
 Houd continuïteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10