zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Creditmanagers pleiten voor andere incasso-aanpak

Ook na de coronacrisis is een andere incasso-aanpak nodig voor het vorderen van betalingsachterstanden

13 mei 2020 - Een groot deel (80 procent) van de creditmanagers vindt dat incassobureaus en gerechtsdeurwaarders in deze coronacrisistijd een soepeler beleid moeten voeren. Slechts 5 procent is voor een strengere incasso-aanpak met als belangrijkste reden dat de organisaties waar deze creditmanagers werken, zelf ook betalingsmoeilijkheden ervaren.

Ook na de coronacrisis is een andere incasso-aanpak nodig voor het vorderen van betalingsachterstanden. Dat bepleit 62 procent van de 175 creditmanagers bij navraag naar het huidige incassobeleid in recent onderzoek van Flanderijn. Het onderzoek is onder andere uitgevoerd onder energiebedrijven, woningcorporaties, financiële dienstverleners, gemeenten, horeca en pensioenfondsen.


 
Duurzaam incasseren
Meer dan de helft (60 procent) van de creditmanagers vindt dat duurzaam incasseren ook na de coronacrisis de norm moet blijven. Hierbij staat niet de schuld centraal, maar de persoonlijke situatie van de burger of ondernemer. Waar tot voor kort iedere schuldeiser zijn of haar eigen incasso-aanpak inzette op die ene consument of dat individuele bedrijf, staan creditmanagers nu open voor een collectieve samenwerking tussen schuldeisers onderling. Zo ontstaat er rust en ruimte bij de persoon of het bedrijf met betalingsproblemen.
Michel van Leeuwen, directeur en gerechtsdeurwaarder bij Flanderijn: "Wij pleiten al langer voor duurzaam incasseren, waarbij niet de schuld maar de persoon in kwestie centraal staat. Zie het als een doseerlicht op de snelweg. Door even te vertragen, ontstaat ruimte voor het verkeer dat van alle kanten die ene zelfde snelweg op wil. Bij vertraging van incasseren, draagt iedere schuldeiser bij aan een betere doorstroming van betalingen. Hierdoor komen uiteindelijk alle woningcorporaties, verzekeraars, energiebedrijven en banken aan de beurt om betaald te krijgen."

Betalingsproblemen 
Voor de coronacrisis hadden 1,8 miljoen huishoudens betalingsproblemen volgens het Nibud. 700.000 gezinnen hebben te maken met structurele schuldenproblematiek. Een groot deel van deze groep komt al in aanraking met incassobureaus of gerechtsdeurwaarders. In samenwerking met bijvoorbeeld de partners van de Nederlandse Schuldhulproute en de grote gemeenten wordt gezocht naar een duurzame oplossing. Van Leeuwen: "Nu we eigenlijk al weten dat deze groep snel gaat groeien, is samenwerking in de keten enorm belangrijk."
 

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mensen met schulden zijn beter af bij bedrijfsleven dan bij overheid
 Zes tips om de betrouwbaarheid van incassobureaus te controleren
 Nederlander betaalt beter, mits hij het niet vergeet
 Consument wordt dupe van nieuwe regeling incassokosten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10