5 juli 2004 -
CEO's moeten zich waar maken binnen de 5 kwartalen, hebben 8 maanden om een strategische visie neer te zetten, krijgen 19 maanden om de beurswaarde op te krikken en 21 maanden om een grondige reorganisatie door te voeren.
Dat heeft de internationale communicatieadviseur Burson-Marsteller becijferd na een grootscheeps onderzoek bij 1.155 leidinggevende Amerikaanse ondernemers.
Mislukking De job van een CEO wordt hoe langer hoe complexer en hoe langer hoe kortstondiger. De belangrijkste redenen voor mislukking zijn het onvermogen een plan goed uit te voeren en het gemis aan een strategische visie.
Eigenschappen Daar staat tegenover dat CEO's vijf kwaliteiten moeten tentoon spreiden om een stevig persoonlijk kapitaal op te bouwen:
1. Steeds geloofwaardig zijn, 2. Een hoge ethische standaard verwachten van medewerkers, 3. Intern een klare visie communiceren, 4. Een top-management team leiden, 5. Zijn personeel motiveren en inspireren.