zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zo profiteert het bedrijfsleven van Augmented Reality

AR is ook prima zakelijk inzetbaar

6 april 2020 - Augmented Reality (AR) staat bij de meeste mensen bekend als consumententechnologie; bijvoorbeeld om gamen of films kijken een extra dimensie te geven. Maar het verdient ook al snel een plek aan de vergadertafel in het zakenleven. De technologie kan namelijk een efficiëntere bedrijfsvoering stimuleren.

Dat voorspelt veel goeds, maar bij opkomende technologieën gaan bedrijven vaak eerst op zoek naar bewijzen voor hun succes op de consumentenmarkt. Hoewel de lancering van de Google Glass AR-headset in 2013 niet volledig werd geaccepteerd door het publiek, stellen velen dat deze headset zijn tijd te ver vooruit was. Het gerucht dat Apple in 2022 zijn eerste slimme AR-bril uitbrengt, samen met de lancering van Adobe's Aero AR-app en het succes van Sephora's Visual Artist AR-tool, zijn tekenen dat de wereldwijde markt eindelijk klaar is voor de technologie. Dit wordt onderstreept door onderzoek van Cognizant naar de impact van AR op het bedrijfsleven. Hieruit blijkt namelijk dat de zakelijke adoptie van AR snel groeit: bijna de helft van de senior executives zegt dat AR een volwassen technologie wordt die binnen drie jaar door veel bedrijven zal worden geaccepteerd en gebruikt.


We kunnen dus stellen dat het bedrijfsleven klaar is voor de implementatie van AR. Hoe zou een wereld met bedrijven die profiteren van deze technologie eruitzien? Robert Hoyle Brown, Vice President bij Cognizant’s Center for the Future of Work, deelt drie inzichten:

1. Werken wordt een interactieve ervaring
AR kan de manier waarop we werken snel hervormen dankzij het vermogen om mensen, plaatsen en tijd te versmelten tot één meeslepende ervaring. Het creëren van deze ervaringen bevordert samenwerking en stimuleert de productiviteit, efficiëntie en de betrokkenheid van werknemers. Door bedrijfsprocessen te hervormen met behulp van AR worden werknemers volgens de respondenten bovendien in staat gesteld om betere beslissingen te nemen (48 procent) en een meer analytische benadering van het werk te hanteren doordat er betere toegang is tot data (56 procent).

2.  Informatie consumeren zonder ruis
Technologie digitaliseerde voorheen handmatige en papieren processen. AR is de volgende stap om bedrijfsprocessen opnieuw in te richten. AR maakt het namelijk mogelijk om informatie te bekijken en uit te wisselen terwijl u onderweg of bezig bent. Het zal een einde maken aan het schakelen tussen verschillende documenten en schermen; werknemers hebben toegang tot informatie terwijl ze handelingen uitvoeren op de werkvloer, zonder weg te hoeven kijken. Fabrieksarbeiders kunnen bijvoorbeeld AR gebruiken om constructieschema's, montage- of reparatie-instructies voor hun ogen te zien terwijl ze bezig zijn, in plaats van een statisch document te moeten controleren.

3. Gepersonaliseerde klantervaring
AR heeft het potentieel om klantervaringen te verbeteren en de kloof tussen de verwachting van de klant en de daadwerkelijke dienstverlening te dichten. Veel consumenten zijn al bekend met het concept van AR op een mobiele telefoon en de voordelen ervan, denk aan Snapchat-filters en Pokemon GO!, waardoor de overgang naar een zakelijke omgeving soepel zal verlopen. Organisaties kunnen de kennis rond acceptatie op dit gebied gebruiken om te begrijpen hoe AR gepersonaliseerde interacties met klanten kan creëren voor hun merk. Dit kan vervolgens worden ingezet om de klantervaring naar een nieuw niveau te tillen.
Hoewel een nieuwe technologie altijd obstakels met zich meebrengt, wordt de waarde van AR binnen bedrijven steeds duidelijker. Bedrijven begrijpen dat hun merk up-to-date moet blijven en zien AR als een manier om dit te bereiken. Met voldoende aandacht voor de gebruikerservaring en -adoptie gaan bedrijven ook de toegevoegde waarde en de mogelijkheden van AR inzien.
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De vijftien mooiste voorbeelden van Augmented Reality, Virtual Reality en Mixed Reality
 IT-professional: in 2030 zit Augmented Reality in elke auto
 'Gebrek ambitie remt VR/AR-markt'
 Online populariteit van Virtual Reality en Augmented Reality stijgt 548 procent
 
 
reacties
 
Maurits Multibel  |   | 
7-04-2020
 | 
09:33 uur
Ik ben vooral nieuwsgierig naar praktisch gebruik hiervan voor consumenten. Bijvoorbeeld dat je meubels die je wilt kopen in je huis kan zetten, of kleding thuis kunt ''passen''.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10