Slechts 20 procent tech-bedrijven meet marketing prestaties
1 juli 2004 -
Ja, belangrijk vinden ze het wel, het meten van de marketing resultaten. Maar nee, het ook werkelijk doen, dat doen ze niet. Dat is in het kort de houding van veel marketing directeuren van Amerikaanse tech-bedrijven ten aanzien van performancemeting van marketinginspanningen.
Woorden en daden
Dat blijkt uit van CMO Council-een vereniging van marketingdirecteuren in de technologiesector- onder duizend marketingdirecteuren. 90 procent van de marketingdirecteuren hecht veel belang aan een goed performance meetsysteem, maar slechts 20 procent maakt ook daadwerkelijk gebruik van een goed meetinstrument.
Budget Marketingdirecteuren besteden doorgaans minder dan 2 procent van hun marketingbudget aan een meet-systeem, maar 60 procent is van plan om daar de komende twee jaar meer budget voor vrij te maken. Als er gemeten wordt dan is dat meestal op het gebied van klantbehoud en loyaliteit, return on investment (ROI), de uitkomsten van een salescampagne, virale marketing en het aantal binnengekomen leads.
Imago marketingdirecteur Het meten van marketingresultaten is goed voor het imago van de marketingdirecteuren. Hun geloofwaardigheid neemt toe naarmate het meetsysteem effectiever is.
Bron:Marketing Online