zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf Do’s en Don’ts voor gebruikers van een e-bike

Op pad me de e-bike? Rijd zo veilig mogelijk

3 maart 2020 - Afgelopen vrijdag maakte de fietsersbond bekend dat Veenendaal de fietsstad van het jaar is. Toch: fietspaden zijn er met de opkomst van elektrische fietsers niet veiliger op geworden. Onderzoek van de ANWB in Utrecht wees twee jaar geleden uit dat driekwart van de fietsers zich niet meer veilig voelt op het fietspad. Eenzelfde percentage zegt volgens fietsen123.nl dat het verkeer asocialer is geworden, de laatste jaren.

Wat kunnen e-bikers doen om de fietstocht voor iedereen prettig te houden, en alle steden fietsvriendelijk te maken? Cowboy, ontwerper van de moderne e-bike voor de urban forens zet daarom deze vijf tips op een rijtje.

  • Geef richting aan

    Het internet staat vol met lijstjes aan ergernissen in het verkeer. ‘Geen richting aangeven’ is vervelend bij elk voertuig en de (elektrische) fiets is daar geen uitzondering op. Weet als elektronische fietser dat andere verkeersdeelnemers niet aan u  kunnen zien of u links, rechts of rechtdoor gaat. Niets is een kleinere moeite dan even de hand uit te steken.
  • Wees geen wielrenner
    Zowel fietsers als automobilisten vinden wielrenners de grootste irritatie in het fietsverkeer. Ze rijden snel, vaak met meerdere mensen naast elkaar en koersen bovendien onvoorspelbaar over de weg. Wat elektrische fietsers moeten weten: eigenlijk zijn zij met hun snelheden net wielrenners. Met vaak zo’n 25 kilometer per uur rijden e-bikers harder dan wat we traditioneel in het verkeer van fietsers gewend zijn. Weet dat die hogere snelheid betekent dat anderen minder tijd hebben om op u te reageren. Het is dus extra belangrijk voorspelbaar en transparant te zijn in uw gedrag.
  • Zet uw telefoon even uit
    Net zoals de wielrenners zijn mobiele telefoons enorme ergernissen in het verkeer. Als u hem nodig hebt voor navigatie, klik hem dan in een daarvoor bestemde houder op het stuur. Whatsappen of browsen op uw telefoon terwijl u fietst? Niet doen. Het is al strafbaar, en de ANWB heeft al een verzoek ingediend tot hogere straffen. Bellende of appende fietsers zijn volgens het eerdergenoemde onderzoek vaak betrokken bij ongelukken en ook deze ergernis is erg gemakkelijk te voorkomen.
  • Fiets niet naast elkaar
    Of het nu wielrenners zijn of groepen jongeren op weg naar school: we irriteren ons allemaal wel ooit aan tweewielers die met te veel mensen naast elkaar rijden. Elektronische fietsen brengen daarin geen verandering. Zorg dat snorfietsen, wielrenners en andere e-bikers u gemakkelijk kunnen passeren. Twee e-bikers naast elkaar zijn al snel breder dan een flinke bakfiets.
  • Schat de situatie in
    Rotondes en onoverzichtelijke verkeerssituaties worden óók vaak genoemd als ergernis in het verkeer. Van de fietsers die ooit een ongeluk hadden, zegt meer dan de helft dat het niet aan henzelf lag. Toch zou een blik op onszelf ons als fietsers sieren. Probeer daarom bij elke situatie in te zien dat als de situatie voor u onoverzichtelijk is, het dat ook voor een ander zo is. Kom dus niet met een noodvaart over een lastige rotonde gereden, rem af bij scherpe bochten. Zo maken we elkaar het leven gemakkelijker!
  •  
     Doorsturen   2 reacties  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     E-bike van de zaak biedt uitkomst voor woon-werkverkeer
     E-bike hot onder jongeren
     Nederlander wil subsidie van overheid voor aanschaf e-bike
     Tips om zelf minder CO2 uit te stoten
     
     
    reacties
     
    Wim Schaap  |   | 
    9-03-2020
     | 
    12:26 uur
    graag een reaktie op de hints tbv e-bikers: in een zinsnede staat dat wielrenners (u raadt het al, ik ben ik ook zo een) onvoorspelbaar koersen. Dat is pertinent onjuist. Over het algemeen geven zij juist de rijrichting goed aan. Bovendien kunnen zij - omdat ze wat hogere snelheid gewend zijn - beter situatie overzien welke met snelheid te maken hebben.
    Ebikebatterij  |   | 
    13-05-2020
     | 
    12:33 uur
    Er zal nog wel verschil zitten tussen normale elektrische fietsen en speed pedelecs schatten wij. Net zoals tussen gebruikers onderling. Iedere elektrische fietser over 1 kam scheren lijkt me niet handig. Vooral als je als elektrische fietser hoge snelheden hebt wordt het gevaarlijker. Daar dient men rekening mee te houden.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10