zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Iedere dag complimentendag!

Pluk de vruchten van feedback

3 maart 2020 - Op 1 maart vierden we Nationale Complimentendag. Een dag waarop we anderen een extra complimentje geven. Leuk, want iedereen krijgt graag een schouderklopje zo nu en dan. Door positieve feedback voelen we ons gewaardeerd en het bevordert de sfeer op kantoor. Waarom is het niet iedere dag complimentendag?

Complimenten zijn het hele jaar door waardevol. Het blijkt bovendien dat ons brein positieve feedback minder snel opslaat dan een negatieve opmerking. Wilt u dat een positief resultaat blijft hangen? Dan is herhaling cruciaal. Dit vraagt om actie.



Wat medewerkers nodig hebben
Een voortdurend feedbackproces is essentieel voor je prestatiemanagement, maar is nog vaak een ondergeschoven kindje. Het gaat gelukkig de goede kant op. Uit onderzoek van Europe Ltd. onder 4500 werknemers in vijf Europese landen, blijkt dat ongeveer zes op de tienorganisaties hun medewerkers regelmatig beoordeelt. 68 procent van de medewerkers gelooft bovendien dat een continu feedbackproces nuttig is. "De behoefte aan constante feedback is niet nieuw, maar het wordt wel een steeds belangrijkere troef binnen een organisatie," vertelt Mark Bloem, Algemeen Directeur van SD Worx Nederland.  

Erkenning leidt tot groei
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland ‘erkenning’ de op twee na belangrijkste factor is voor werknemerstevredenheid, na ‘het takenpakket’ en ‘de groeimogelijkheden’. Er blijkt een verschil te zijn in het waarderingsgevoel van de ondervraagde medewerkers naarmate ze regelmatig, op vaste tijdstippen of nooit worden beoordeeld. 85 procent van de Nederlandse medewerkers die regelmatig worden beoordeeld vindt dat hun manager hen voldoende waardeert tegenover 78 procent van de medewerkers die op de klassieke manier worden beoordeeld. De cijfers in omringende landen vertonen een vergelijkbaar beeld. In Frankrijk is het contrast het grootst: een continu feedbackproces leidt bij 68 procent tot waardering van de manager. Bij medewerkers die op vaste momenten worden beoordeeld is dit slechts 58 procent.

Het belang van voortdurende feedback
Een feedbackcultuur heeft heel wat voordelen voor de organisatie. U leert medewerkers beter kennen. Dit zorgt voor een positieve werksfeer, waardoor medewerkers zich gelukkiger voelen. En blije medewerkers zijn ook nog eens productiever. Geregeld functioneringsgesprekken inplannen draagt dus bij aan een open en eerlijke gesprekscultuur.
Naast een formele aanpak, zijn er ook speelsere opstapjes naar een positieve feedbackcultuur: een complimentenmuur bijvoorbeeld. Het blijkt dat complimenten geven net zo moeilijk is als ze ontvangen. HR-consultant Kim van Houtven: "Ook al kennen we het belang van het geven van complimenten, we doen het gewoon te weinig. Misschien weten we daarom niet goed hoe we ermee om moeten gaan. We beschouwen onze prestaties als iets vanzelfsprekends en durven er geen erkenning voor te vragen."

Inzicht in organisatie
Vanuit een ondernemersperspectief is er nog een belangrijke meerwaarde. U leert ook de eigen organisatie beter kennen. Prestatiemetingen onthullen waardevolle informatie over de bedrijfscultuur, de sfeer en de werkdruk. Hiermee kunt u aan de slag en voorkomt u dat kleine ergernissen uitgroeien tot grotere problemen. U helpt uw organisatie voortdurend verbeteren en ontwikkelen en houdt medewerkers gemotiveerd. "Ze begrijpen beter hoe ze het beste kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie, voelen zich gesteund en zijn trots om voor u te mogen werken," vult Houtven aan.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kwart krijgt nooit complimenten op het werk
 Werknemer krijgt liever compliment van manager dan salarisverhoging
 1 maart: geef minimaal drie complimenten
 Collega’s geven meer complimenten dan werkgevers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10