zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven van de tien Nederlanders willen geld zien voor persoonlijke data

Brandfirm roept bedrijven op waarde van data in te zien

12 december 2019 - 70 procent van de Nederlanders zou door grote tech-bedrijven betaald willen worden voor het delen van persoonlijke data. Ook is er nog maar een kleine meerderheid blij mee om te betalen met data voor diensten als WhatsApp en Instagram, in plaats van met geld. Dat blijkt uit onderzoek van Brandfirm onder meer dan 1.000 Nederlanders.

Brandfirm ziet een gat in de markt: een platform waarbij gebruikers betaald worden voor hun data.



Kleine meerderheid wil gratis WhatsApp en Instagram
Christiaan Pol, directeur bij Brandfirm: "Met regelmaat doen we onderzoek naar de mening van het publiek over innovaties, zodat we op de hoogte blijven. We merken nu dat het debat over data kantelt. Tech-bedrijven groeien in een razend tempo, omdat ze de waarde van data van gebruikers ten gelde weten te maken. Niet alleen de overheid, maar ook de consument begint in te zien dat data een waarde vertegenwoordigt. Dit zou kunnen betekenen dat consumenten niet meer hun data gratis weggeven aan grote tech-bedrijven."
Met name ouderen willen graag met geld betalen voor diensten als WhatsApp en Instagram. Jongeren lijken daar minder voor te porren. Slechts een op de vier jongeren vindt het niet fijn om met data te betalen. Acht op de tien Nederlanders geeft daarbij aan hun data te zien als iets waardevols, dat ze goed moeten beschermen. Pol: "Ik denk dan ook dat er voor ondernemers een mooie kans ontstaat. Consumenten zien de waarde van hun data in, dus zou een platform dat consumenten beloont voor het delen van data kansrijk zijn. Hoe gaaf zou het zijn als zo'n platform uit Nederland komt?"

Ouderen maken zich meer zorgen over persoonlijke data
Jongeren lijken zich veel minder zorgen te maken over de manier waarop ze hun data beschermen. Ze vinden het zelfs vaker aanstellerij. Een op de zes jongeren (18-34 jaar) noemt het zorgen maken over het beschermen van je data aanstellerij. Daarentegen vindt slechts zes procent van de 55-plussers mensen die zich zorgen maken over hun data aanstellers.
Pol: "Misschien zijn jongeren cynischer geworden over de manier waarop er met hun data omgegaan wordt. Ook hoger-opgeleiden lijken minder betrokken te zijn bij hun online privacy en de bescherming van hun data. Wellicht dat deze groepen zichzelf overschatten en verwachten dat ze zelf nooit slachtoffer zullen worden van een hack of data-lek. Zonde, want iedereen zou zorgvuldig met zijn gegevens om moeten gaan."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander maakt zich meer zorgen om digitale veiligheid
 Nederlander bereid persoonlijke data te delen als duidelijk is wat hij er voor krijgt
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Consument heeft geen idee welke bedrijven over persoonsgegevens beschikken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10