4 december 2019 -
U kunt het tegenwoordig zo gek niet meer bedenken, of het is ‘as-a-Service’ af te nemen: software, fietsen, en zelfs scheermesjes en spijkerbroeken. De verschuiving van bezit naar gebruik is zonder twijfel een van de belangrijkste economische transities van onze tijd, mogelijk gemaakt door technologie.
Maar zoals dat gaat met alle hypes, lijken we een beetje door te slaan. Bart J. Creemers, Strategic Operations Director van Econocom gaat in dit artikel op dit onderwerp in.
Creemers: "Alles wat in abonnementsvorm aangeboden wordt heet tegenwoordig As-a-Service – ook als het die naam eigenlijk niet verdient. Laten we het eens hebben over de definitie; wat mag er nu wel en niet geschaard worden onder deze abonnementsvorm? De kern van het antwoord zit in het woordje ‘service’."
Altijd een werkende fiets
Creemers: "Het As-a-Service model was in de zakelijke markt al langer in opmars, de consumentenmarkt is ook helemaal om. Denk bijvoorbeeld aan Swapfiets; de reden waarom deze dienst zo succesvol is, is dat een gebruiker echt nergens meer naar om hoeft te kijken. Niemand hoeft meer een fiets te kopen, maar betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik van een fiets – het standaard abonnementsmodel. De service van Swapfiets zorgt voor de populariteit van deze dienst. Zelf de band plakken? Naar de fietsenmaker voor onderhoud? Nee, daar zorgt Swapfiets voor. Is de fiets kapot? Dan repareren monteurs van Swapfiets hem op de dag zelf. Bij een kleine reparatie ter plekke, als het een grotere klus is dan wordt de fiets ‘geswapt’ voor een nieuwe. Wanneer de fiets gestolen is, betaalt de gebruiker een klein eigen risico, wordt er gezamenlijk aangifte gedaan en krijg de gebruiker direct een nieuwe fiets mee. En fietst weer vrolijk verder."
Zakelijk interessante abonnementsvorm
Creemers:"In de zakelijke markt is As-a-Service al sinds de zeroes in opmars. Als startpunt wordt de komst van Salesforce.com gezien, de eerste zakelijke software die niet meer gekocht hoefde te worden, maar in de browser, als abonnement werd afgenomen – ook wel Software-as-a-Service genoemd. Niet veel later volgden Infrastructure-as-a-Service en Platform-as-a-Service. Hardware (zoals devices en werkplekken) lijkt het laatste bastion in IT dat verschuift van bezit naar gebruik. As-a-Service is een interessant businessmodel voor het bedrijfsleven, omdat er gemakkelijk op- en afgeschaald kan worden. Dat is bijvoorbeeld handig als bedrijven het lastig vinden om vooraf in te schatten hoeveel hardware ze nodig hebben of het leuk vinden om de nieuwste producten in te zetten."
Ontzorgen is de meerwaarde
Creemers: " Bij Hardware-as-a-Service en Werkplek-as-a-Service is het juist dat laatste woordje – service – dat de essentie van het model is. Er zijn aanbieders die As-a-Service-modellen hanteren voor bijvoorbeeld servers en printers, maar uiteindelijk alleen maar een financial lease aanbieden; u betaalt in termijnen en huurt dus eigenlijk alleen de spullen, al dan niet met een koopoptie aan het eind van de contractuur. Wanneer de hardware stuk gaat of er onderhoud nodig is, dan heeft u als eindgebruiker nog steeds zelf een probleem.
Maar de reden waarom As-a-Service zo populair is, is juist dat u als eindgebruiker nergens meer naar om hoeft te kijken. Een klant heeft behoefte aan ontzorging in het gehele traject; van consultancy en interieurontwerp tot projectmanagement en installatie. En van preventief onderhoud en gebruikerstrainingen tot en met de recycling aan het einde van de levensduur. Het complete servicepakket garandeert niet alleen deskundig advies, maar ook extra zekerheid en professionele ondersteuning."
Gebruiker staat centraal
Creemers: "In mijn ogen mag de term As-a-Service pas gebruikt worden als dit betekent dat de klant volledig ontzorgt wordt in service en beheer. De uiteindelijke gebruiker staat daarbij altijd centraal. Dat betekent dat er goed geluisterd moet worden naar wat een klant nu eigenlijk nodig heeft dus ook moet focussen op wat voor gebruikers van die klant belangrijk is. Bij het leveren van informatieschermen aan Schiphol staan daarom de wensen van reizigers centraal, terwijl bij het leveren van beeldschermen aan kantoren de behoeftes van werknemers het vertrekpunt vormen.
Net als bij de fiets met de blauwe voorband stopt de service niet bij het leveren van apparatuur, maar voorziet het gebruikers ook in het onderhoud ervan. As-a-Service is dan ook geen dure term voor een leaseconcept, maar gaat verder waar anderen stoppen: in plaats van het simpelweg leveren van een product, neemt het de klant zorg uit handen en voorziet het in een stuk gemak. Daarom focussen wij op wat voor de gebruikers van onze klanten belangrijk is."