20 juni 2004 -
Er komt een standaard managementdiploma, vergelijkbaar met de Nima-certificering voor marketeers. Daartoe hebben de Associatie voor Praktijkexamens en de NEMAS (Nederlandse Management Stichting) een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Jaarlijks nemen beide organisaties samen zo'n vierduizend managementexamens af.
Samenwerking
In de praktijk zal de Associatie zorgen voor de logistieke kant van de examinering (aanmelden, afnemen, controleren en klachtenprocedures); de NEMAS is verantwoordelijk voor de inhoud van de examens. Gezamenlijk bepalen beide organisaties de koers en normering.
Voordelen De standaardisering heeft voordelen voor cursisten, bedrijven en opleidngsinstellingen. Omdat de kwaliteit van het examen en daarmee ook het aanzien van het diploma zal stijgen, komt dit de carrièrekansen van cursisten ten goede. Voor bedrijven is het voordeel dat ze weten wat ze in huis halen, wanneer iemand een NEMAS-diploma op zijn cv heeft staan. Opleidingsinstituten hebben baat bij de standaardisering omdat ze hun opleidingsprogramma's beter kunnen afstemmen op het te behalen eindniveau.
NEMAS De Nederlandse Management Stichting (NEMAS) is in 1992 opgericht door een aantal MBO-opleidingsinstituten en biedt managementexamens aan op basisniveau (Basiskennis Management en Uitzendmanagement), middelbaar niveau (Middle Management) en hoger niveau (Voortgezet Management, Personeelsmanagement, Logistiek Management en Kwaliteitsmanagement). De Associatie voor Praktijkexamens is opgericht in 1941 en neemt examens af op tal van terreinen, waaronder boekhouddiploma's op hoger en middelbaar beroepsniveau (SPD en MBA).