zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft Nederlanders stoort zich aan ophef rondom Black Friday

Driekwart denkt dat meeste korting tijdens Black Friday niet uniek is

21 november 2019 - Maar liefst 55 procent van de Nederlanders stoort zich aan alle commotie rondom Black Friday. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.096 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden denkt 71 procent dat de meeste korting die tijdens Black Friday wordt gegeven, niet uniek is.

Met 80 procent zijn voornamelijk dertigers vernietigend in hun oordeel.


Ondanks dat het merendeel van de Nederlanders niet onder de indruk is van de aanbiedingen tijdens Black Friday, zegt toch zestien procent op deze dag – vanwege de hoge kortingen – spullen te bestellen die zij anders niet zouden kopen. Met name jongeren tot dertig jaar laten zich hierdoor vaak verleiden; 31 procent. "Het klopt dat de meeste korting tijdens Black Friday niet uniek is," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Als u goed zoekt, valt er als consument in sommige gevallen nog wel een serieus voordeel te behalen. Verwacht echter niet dat u de nieuwste modellen voor de helft van de prijs krijgt."
 
Aankopen voor de feestdagen

Uit het onderzoek blijkt dat tijdens Black Friday, een kwart van de Nederlanders direct van de gelegenheid gebruikmaakt om alvast inkopen voor de feestdagen te doen. Opvallend genoeg is er een groot verschil tussen praktisch geschoolden (slechts zestien procent) en midden- en hoogopgeleiden (26 procent). Ook bestaat er grote ongelijkheid tussen de provincies. Zo zegt maar liefst een op de drie Noord-Hollanders hun kerst- en/of sinterklaasinkopen tijdens Black Friday te doen, terwijl dit percentage onder Zeelanders slechts tien procent bedraagt. Franke: "U moet hiermee als consument wel uitkijken. Er bestaat namelijk een grote kans dat u niet als enige een dealtje hebt gespot. Het kan zomaar gebeuren dat één of meerdere familieleden hetzelfde cadeau geven omdat het in de aanbieding is tijdens Black Friday. Leg dat dan maar eens uit aan de persoon met twee dezelfde cadeaus."
 
Groter aanbod
Alhoewel drie op de vier ondervraagden niet geloven in unieke korting tijdens Black Friday, vindt toch 30 procent van hen dat er meer Nederlandse (web)winkels moeten deelnemen aan het online shopfestijn. Jongeren tot 30 jaar zijn hiervan (wederom) de grootste voorstanders; precies de helft van hen ziet graag een groter Nederlands aabod tijdens Black Friday. Overigens geldt dit niet alleen voor Black Friday. Zo zegt maar liefst achttien procent van alle Nederlanders er geen enkel probleem mee te hebben als er alleen nog maar online – en dus niet meer fysiek – kan worden gewinkeld. Franke: "Dit lijkt vrij rigoureus, maar dat is het eigenlijk helemaal niet. Als ik bijvoorbeeld naar mijzelf kijk, dan doe ik het grootste gedeelte van mijn aankopen reeds online. Zelfs de boodschappen laat ik bezorgen. Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst uitsluitend online gaan winkelen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De zwarte kant van Black Friday
 Black Friday breekt online verkooprecord
 Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
 Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10