Topmanagers Philips kunnen eigen producten niet bedienen
17 juni 2004 -
Topmanagers van het electronica-concern Philips kunnen hun eigen producten niet bedienen. De bediening blijkt te ingewikkeld voor ze te zijn. Dat werd pijnlijk duidelijk nadat bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee een groepje topmanagers gevraagd had thuis enkele producten uit te proberen.
Het werd een drama, verklapte bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee disndagavond tijdens een internationale persbijeenkomst. Enkele managers wisten de draadloze apparatuur voor onder meer een snelle internetverbinding met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Gefrustreerd leverden zij de elektronica maandagochtend weer in.
Onderzoek De Philipsmanagers staan niet alleen. Het elektronicaconcern heeft de afgelopen tijd grootschalig onderzoek verricht onder consumenten in Amerika, Europa en Azië. Daaruit blijkt dat consumenten snakken naar makkelijk te bedienen dvd-recorders, televisies en digitale camera's. Maar de snelle technologische ontwikkelingen lijken juist het tegendeel in de hand te werken. Het gevolg, zo bleek uit ondervragingen: consumenten stellen de aankoop van producten uit omdat die te complex zijn. Verder retourneert eenderde van de consumenten draadloze thuisapparatuur omdat ze deze niet aan de gang krijgen. Voor Kleisterlee reden om voortaan nadruk te leggen op gebruikersgemak.
Ragnetti Het concept van simpelheid is bedacht door de Italiaan Andrea Ragnetti. Hij werd begin vorig jaar door Kleisterlee binnengehaald om de wereldwijde marketing van Philips te gaan leiden. Ragnetti, die zijn sporen verdiende bij Telecom Italia en Procter en Gamble, rapporteert rechtstreeks aan Kleisterlee, en daarmee heeft de topman van Philips voor het eerst de discipline marketing zo hoog in de organisatie genesteld.