zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Internetgebruiker vertrouwt influencers niet

Publiek wordt moe van alle gesponsorde producten

28 oktober 2019 - Uit onderzoek van de Reputatiefabriek blijkt dat maar liefst 86 procent van de internetgebruikers zegt dat ze influencers niet vertrouwen. Het online publiek wordt moe van alle gesponsorde producten in hun feed.

Daarnaast worden ze steeds meer bewust van het feit dat influencers worden betaald om producten van merken te promoten. En dat tast de geloofwaardigheid en de authenticiteit van de influencer aan. Dit onderzoek is gehouden onder 1018 respondenten.



Influencers volgen
Zo’n 88 procent van de internetgebruikers gebruikt social media. Qua inhoud zijn mannen het meest geïnteresseerd in sport, outdoor, technologie en eten. Vrouwen houden meer van content met betrekking tot beauty, mode en eten. 60 procent zegt op (een van) deze online platformen influencers te volgen. Toch geeft maar veertien procent van het online publiek aan bepaalde influencers ook echt te vertrouwen. Dit wantrouwen is voornamelijk ontstaan door: oneerlijke captions (72 procent), het promoten van een onrealistische levensstijl of het afbeelden van te bewerkte foto’s (69 procent) en het ontdekken van fake-volgers (68 procent).

Vertrouwen influencers
Meer dan een derde (37 procent) van de internetgebruikers geeft aan influencers te vertrouwen op dat zij betaalde partnerships duidelijk vermelden. En dat terwijl uit onderzoek van influencer marketingbureau Takumi blijkt dat 62 procent van de influencers aangeeft dat zij wel eens door merken onder druk zijn gezet om niet helemaal transparant te zijn over samenwerkingen. Meer dan de helft van onze respondenten (56 procent) is van mening dat influencers gestraft moeten worden als zij niet eerlijk zijn over hun campagnes met merken.

Nieuw fenomeen
Het grootste probleem binnen de influencer marketing is dus het vertrouwen. Toch geeft meer dan de helft van de mensen aan wél vertrouwen te hebben in het nieuwe fenomeen: micro-influencers. Dit zijn de zogenoemde onbekende influencers met 50.000 of minder volgers, denk aan foodbloggers, fitnessgoeroes of reizigers. 61 procent van de respondenten zegt dat de informatie van micro-influencers geloofwaardiger is omdat zij zichzelf beter met hen, en hun lifestyle, kunnen identificeren. Daarnaast geven volgers aan dat de micro-influencers erg betrokken zijn. Dit resulteert in interactie en waardering voor elkaar.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beïnvloed
 Digitale reclame in Nederland blijft groter dan andere reclamevormen samen
 Berlijn populairst bij foodies, Ibiza nummer één onder hippe vogels
 Marketeer weet zich nog geen raad met online influencers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10