zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groeiende 'vertrouwenskloof' bemoeilijkt fraude-opsporing en -bestrijding

Investeringen in innovatie en technologie meest effectief voor fraudepreventie

25 september 2019 - Er is een groeiende 'vertrouwenskloof' bij bedrijven in Nederland. De kloof bestaat tussen het vertrouwen in de kwaliteit van de fraudepreventie en de realiteit ervan. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Experian

Hoewel twee op de vijf van de ondervraagden in Nederland (39 procent) zegt dat fraude binnen zijn of haar organisatie wordt geëvalueerd en begrepen, beweert maar 33 procent dat het duidelijk gedefinieerd, gemeten of onderbouwd is door automatisering. Slechts een op de zeven (vijftien procent) vindt dat het vermogen om fraude te voorkomen, echt optimaal is. 


 
Topprioriteit
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat fraudepreventie een topprioriteit is voor de overgrote meerderheid (85 procent) van de 913 ondervraagde besluitvormers uit EMEA. Het vertrouwen in de eigen organisatie blijkt groter dan gemiddeld in Italië, Polen, Oostenrijk en Duitsland. Maar dit is niet altijd in overeenstemming met de investeringen die worden gedaan om fraude effectief te beheren. 
 
Meest voorkomende aanvallen
Uit de studie blijkt ook dat gegevensdiefstal (61 procent), de overname van een account (50 procent) en identiteitsdiefstal (41 procent) nu de meest voorkomende soorten aanvallen in Nederland zijn. Dit komt overeen met de algehele trend binnen de EMEA-regio. Waar voorheen bedrijven de directe financiële gevolgen van fraude beschouwden als de grootste impact op hun bedrijf, blijkt dat nu het verlies van klanten te zijn (30 procent). Het illustreert waarom veel bedrijfsleiders nu inzien dat fraudepreventie prioriteit moet krijgen en dat het risicobeheer beter moet worden geoptimaliseerd. 
 
Investeren in innovatie en technologie
Gezien de omvang en de impact in alle landen erkennen veel bedrijven nu ook dat het van cruciaal belang is om te investeren in innovatie en technologie om fraude doeltreffender te beheren. Meer dan de helft (51 procent) van de respondenten in EMEA is van plan om de komende drie jaar te investeren in kunstmatige intelligentie en oplossingen voor machine learning, naast modulaire platforms met single access (55 procent) - zoals de bekroonde CrossCore-oplossing van Experian - en mogelijkheden om frauduleuze activiteiten te voorkomen. 
 
Kloof tussen vertrouwen en vaardigheden
Herman Peeters, Senior Global Consultant bij Experian, zegt: "Er is een duidelijke kloof tussen het vertrouwen dat bedrijven hebben in hun vermogen om fraude te voorkomen en hun vaardigheden in de praktijk. Maar het is veelbelovend om te zien hoeveel bedrijven inzien dat het verbeteren van de preventie en opsporing van fraude een topprioriteit moet zijn. Technologie is hierbij een belangrijke factor. Net als veel van onze klanten is meer dan de helft van alle ondervraagde bedrijven bereid om KI-oplossingen te implementeren om fraude sneller en effectiever op te sporen en te voorkomen." 
 
Succesvol fraudebeheer
De sleutel tot een succesvolle optimalisatie van het fraudebeheer voor bedrijven in de hele EMEA-regio ligt in het duidelijk definiëren, begrijpen en effectief beheren van het fraudebeheer, meent Peeters. "Degenen die dit doen, zullen zichzelf en hun klanten kunnen beschermen tegen de fraudeurs en tegelijkertijd hun commerciële reputatie beschermen." 
 
Het EMEA Fraud Report 2019 is gebaseerd op de vierde jaarlijkse studie die Forrester Consulting in opdracht van Experian heeft uitgevoerd. Het onderzoekt de aanpak van fraudebeheer door bedrijven, met inbegrip van nieuwe trends, de impact van fraude, belangrijke investeringen, cruciale vaardigheden voor fraudebeheer en het vertrouwen dat bedrijven in de aanpak ervan hebben. Het rapport gaat dieper in op de belangrijkste drijfveren, pijnpunten en innovaties die in de hele regio spelen. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cyberdreigingen in de financiële wereld: phishing
 De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
 E-mailfraude treft groot aantal organisaties
 Bedrijven kunnen fraude terugdringen bij zekerheid over klantidentiteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10