zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consumptie huishoudens bijna twee procent hoger in juni

Omstandigheden voor consumptie in augustus minder gunstig dan in juni

26 augustus 2019 - Consumenten hebben in juni 1,7 procent meer besteed dan in juni 2018, meldt het CBS. De groei is lager dan in de voorgaande maand. Consumenten hebben in juni 2019 vooral meer aan kleding, woninginrichting en huishoudelijke apparaten besteed.

Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in augustus minder gunstig dan in juni. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.



Consument besteedt vooral meer aan duurzame goederen
Consumenten hebben in juni 4,0 procent meer besteed aan duurzame goederen. Ze gaven vooral meer uit aan kleding, woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Aan nieuwe personenauto’s hebben consumenten echter opnieuw minder besteed.
Consumenten hebben aan voedings- en genotmiddelen 0,3 procent meer besteed dan een jaar eerder. Ze gaven 1,0 procent minder uit aan overige goederen, zoals energie en motorbrandstoffen. Vorige week meldde het CBS dat de detailhandel in juni 2,8 procent meer heeft omgezet dan in juni 2018. Het verkoopvolume was 2,4 procent hoger. Ook deze cijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
De uitgaven aan diensten, zoals verzekeringen, woninghuur, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant of kapper, lagen in juni 1,7 procent hoger dan een jaar eerder. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Omstandigheden voor consumptie in augustus minder gunstig dan in juni
Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in augustus minder gunstig dan in juni. Dat komt vooral doordat de verwachting van consumenten over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid minder positief was. Ook waren ondernemers in de industrie minder positief over de toekomstige werkgelegenheid in hun bedrijf en was de groei van de werkzame bevolking op jaarbasis ook iets kleiner dan in de voorgaande maand.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Groei consumptief krediet zet door
 Nederlander leent negentien procent meer in 2016
 Consumentenvertrouwen stijgt langzaam maar zeker
 Particuliere schulden remmen groei consumptie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10