zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke rijder wordt beperkt in zijn autokeuze

Beperkte autokeuze vermindert de werktevredenheid

29 mei 2019 - Niet elke medewerker mag iedere auto kiezen die hij/zij wil. Als er sprake is van een beperking van het merkenbeleid, dan heeft dit een rechtstreeks effect op de tevredenheid van medewerkers. Maar liefst 38 procent van alle zakelijke rijders heeft te maken met een beperking van het automerkenbeleid.

Een auto van de zaak is voor medewerkers een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Een zakenauto die ook privé gebruikt wordt, is in belangrijke mate onderdeel van de gezinsmobiliteit (onderzoek VZR 2018). Des te vervelender is het als men beperkt wordt in de keuze voor een zakenauto. In 2018 kon 62 procent van de zakelijke rijders vrij kiezen uit de verschillende automerken. Voor 38 procent van de zakelijke rijders geldt dus een beperking in de autokeuze. Deze beperking in merken is terug te zien in de tevredenheid over de werkgever en de auto zelf.               


 
Tevreden met autoregeling
Van de medewerkers die uit elk automerk mag kiezen is 68 procent (zeer) tevreden over hun autoregeling. Slechts tien procent is (zeer) ontevreden. Als er maar uit een beperkt aantal merken gekozen mag worden, dan daalt de tevredenheid over de autoregeling van 68 procent naar 54 procent en verdubbelt het aantal ontevreden medewerkers naar twintig procent.
 
Automerken die het vaakst gekozen mogen worden
Indien er sprake is van een beperkt merkenbeleid, dan zijn dit de automerken waar men het vaakst uit mag kiezen:
 
  • Volkswagen         70 procent
  • Skoda                   54 procent
  • Audi                      52 procent
  • Renault                 51 procent
  • Peugeot 47 procent
  •  
    Standpunt VZR over een beperkt merkenbeleid
    Jan van Delft, voorzitter VZR  zegt hierover: "Een beperking heeft een direct negatief effect op de tevredenheid van een werknemer over zijn autoregeling en dus een direct effect op de aantrekkelijkheid van een werkgever."
    Verder geeft Jan van Delft aan: "Wilt u mensen binden en boeien, dan moet u dus niet aan deze knop draaien. Vanuit inkoopperspectief kan een beperking in het aantal merken een paar euro voordeel opleveren, dit weegt echter bij lange na niet op tegen de stijgende ontevredenheid van de werknemer. Penny wise, pound foolish."
    Een zakenauto is in belangrijke mate onderdeel van de gezinsmobiliteit van een zakelijke rijder. Een beperking in het aantal automerken is daarom verre van wenselijk! VZR is tegen een beperking van het automerkenbeleid voor zakelijke rijders die voor hun werk in een zakenauto rijden, maar deze ook privé gebruiken.
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Zakelijk rijder kiest steeds vaker voor hybride of elektrisch
     Zakelijk rijder rijdt niet in auto van keuze
     ‘Zakelijke rijders willen telefoonprotocol’
     Zakelijk rijder wil eigenlijk geen kleinere auto
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10