zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

BKR roept op tot gesanctioneerde uniforme digitale identificatiemethode

Nog geen uniforme werkwijze voor digitale identificatie

10 mei 2019 - Sinds het in werking treden van de AVG in mei 2018 biedt Stichting BKR consumenten de mogelijkheid om gratis inzage te verkrijgen in het kredietregister.

Dit voorjaar ontving de stichting vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over de wijze waarop BKR de AVG implementeert. De AP heeft op drie punten kritiek. Zo dient de gehele afhandeling van een consumenteninzage digitaal te geschieden. Om identiteitsfraude te voorkomen vroeg BKR consumenten schriftelijk hun identiteitsbewijs te overleggen. Op dit moment is er in Nederland geen uniforme werkwijze beschikbaar waarmee consumenten zich veilig digitaal kunnen identificeren naar instellingen. De AP staat niet toe dat BKR het Burger Service Nummer (BSN) en DiGiD gebruikt.


 
Geen beperkingen vooraf
Ook mag BKR geen beperkingen vooraf stellen aan het aantal gratis inzagen dat een consument in een bepaalde periode doet. Daarnaast is de AP van mening dat BKR aan consumenten ook inzage moet verlenen bij een mogelijke registratie in externe registers, zoals het register Political Exposed Persons en het ‘sanctieregister’. BKR ontsluit deze registers ten behoeve van financiële instellingen, in het kader van de wettelijke verplichting om witwassen, terrorisme en andere criminaliteit tegen te gaan.
 BKR neemt de aanbevelingen van de toezichthouder over. De consumenteninzage is inmiddels volledig digitaal. Hiervoor wordt het door de banken ontwikkelde iDIN-systeem gebruikt. Het aantal inzagen is niet gemaximeerd. Er wordt hard gewerkt aan het voor inzage door consumenten digitaal ontsluiten van de andere registers.
 
Consequenties voor de consument
Alhoewel BKR begrip heeft voor de stellingname van de toezichthouder vraagt zij ook aandacht voor de consequenties hiervan voor de consument. Stichting BKR draagt bij aan de maatschappelijke en wettelijke verplichting om overkreditering te voorkomen en moet en wil zich daarbij conformeren aan werkwijzen en systemen met de breedst denkbare maatschappelijke basis. Op dit moment is er nog geen door de overheid gesanctioneerde uniforme digitale identificatiemethode. Dit draagt bij aan inefficiency en begripsverwarring waarvan uiteindelijk de consument de dupe is. BKR roept daarom de overheid en politiek op, om hier snel werk van te maken.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Dienstverleners kunnen niet om iDIN heen
 Digitale identificatie: randvoorwaarden voldoen nog niet
 IT-securityexperts financiële sector vertrouwen teveel op bescherming machine-identiteiten
 Drie redenen om meteen te starten met identiteits- en toegangsbeheer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10