zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon

De gemiddelde time to hire is: 62 kalenderdagen

10 mei 2019 - In een zeer krappe arbeidsmarkt met veel concurrentie om talent binnen te halen, is een deel van de werkgevers in staat om voldoende goede mensen aan te nemen en het aantal bad hires te reduceren.

Ze doen dat tegen veel lagere kosten en in procedures die bijna twee keer zo snel verlopen.


Uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 van Intelligence Group, in samenwerking met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie,  blijken deze succesvolle werkgevers drie gemeenschappelijke kenmerken te hebben:
 
- hun recruiters hebben gemiddeld zeven vacatures in portefeuille, zes minder dan hun concurrenten;
- ze voeren in korte tijd meer gesprekken met de kandidaten
- ze maken in hun wervingsproces intensief gebruik van arbeidsmarktdata.

Succesvolle recruitmentafdelingen scoren op alle KPI’s beter dan hun concurrenten. En: ze meten die KPI’s ook vaker. Zo’n driekwart van de corporates in Nederland meet twee of meer KPI’s voor recruitment.

Focus loont. Less is more
Er is een positieve relatie tussen de fulfillmentratio, de doorlooptijd en het aantal vacatures in portefeuille. Minder vacatures in portefeuille zorgt ervoor dat recruiters meer focus hebben op de werving van de juiste kandidaat, dat het sollicitatieproces een stuk korter en persoonlijker wordt én dat er meer vacatures worden vervuld. Juist dát passende sollicitatieproces is positief voor zowel de werkgever als de werknemer in de strijd om talent. Less is more. Opvallend is dat de outperformers in kortere tijd meer gesprekken voeren dan de gemiddelde performers en underperformers. Hieruit blijkt dat focus een belangrijke vereiste is voor succesvol recruitment in een kandidatenmarkt.

Outperformers gebruiken meer arbeidsmarktdata
Naast die focus is het gebruik van arbeidsmarktdata een belangrijke ondersteuning van het recruitmentproces. Tweederde van de outperformers maakt gebruik van arbeidsmarktdata, terwijl gemiddeld slechts twee op de vijf corporates gebruik maken van arbeidsmarktdata. Bij het gebruik van arbeidsmarktdata is het recruitmentproces vijf dagen korter. Belangrijk is dat er wordt gekozen voor de juiste databronnen. Data van Google (67 procent) wordt het meest gebruikt, gevolgd door het DoelgroepenDashboard (54 procent) en LinkedIn Talent Insights (42 procent).
"Arbeidsmarktdata helpen om keuzes te maken. Waar is de doelgroep bijvoorbeeld te vinden en waar ga je werven? Wat is de wervingshaalbaarheid? Hierdoor wordt de samenwerking tussen een recruiter en hiring manager meer een partnership gebaseerd op feiten," aldus Gijs de Haas van Dorsser, Managing Director Intelligence Group.

Kengetallen op een rij
Dit zijn de belangrijkste kengetallen voor recruitment op een rij:
 
- Een recruiter heeft gemiddeld dertien vacatures in portefeuille op een willekeurig moment. Een outperformer zeven.
- De fulfillmentratio is 82 procent, dit is het aandeel vervulde vacatures in 2018.
- De gemiddelde cost per hire is €4.494, inclusief personeelskosten.
- De gemiddelde time to hire is: 62 kalenderdagen
Deze getallen zijn de gemiddelden van de 109 corporates die hebben meegedaan aan het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019.

 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Risk en compliance specialisten worden door Brexit nog schaarser
 70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens
 CV steeds minder van belang bij werving
 Trending: gedragseconomie gaat werving veranderen
 
 
reacties
 
Crowe  |   | 
16-05-2019
 | 
23:40 uur
Linkedin heeft een goude toekomst.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10