zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders zoeken massaal nieuwe baan

Nederlander laat zich verleiden door hoger salaris en opleidingsmogelijkheden

1 maart 2019 - Een toenemend aantal Nederlanders gaat in 2019 actief op zoek naar een nieuwe baan. Dat het vinden van een nieuwe baan bij veel Nederlanders op de lijst met goede voornemens staat, blijkt uit de forse stijging van het aantal sollicitaties in januari 2019.

Hays constateert een stijging van achttien procent in januari ten opzichte van de maand ervoor.


Ook vorig jaar was januari een piekmaand. Het aantal sollicitaties was dit jaar echter dertien procent hoger dan in januari 2018. Hieruit blijkt dat meer mensen wisselen van baan in deze toch al krappe arbeidsmarkt. In een wereldwijde enquête van Hays onder 4.500 mensen geven werkenden als voornaamste reden om te wisselen van baan dat het tijd is voor verandering (40 procent). Daarnaast zorgt het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden op de huidige werkplek dat mensen verder kijken (negentien procent).

Whatsapp als vacaturekanaal
Nederlanders die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan zeggen wel overgehaald te kunnen worden door vacatures die een hoger salaris of betere trainings- en carrièremogelijkheden bieden. In een recente rondvraag van Hays blijkt dat Whatsapp een populair kanaal aan het worden is voor het ontvangen van vacatures. Op de vraag of zij het interessant vinden om de nieuwste vacatures via Whatsapp te ontvangen antwoordt een derde van de respondenten ‘Ja’. Toch blijft e-mail het voorkeurskanaal. 51 procent ontvangt vacature alerts liever via e-mail.

Toename door krapte
Melanie Kool, Marketing Director bij Hays Nederland: "Het vinden van een nieuwe baan stond al langer op de lijstjes met goede voornemens. Dat er nu sprake is van een forse toename zegt iets over de huidige arbeidsmarkt. De tijd dat mensen hun hele carrière voor één werkgever werkten is voorbij. Werkgevers die willen inspelen op de flexibele en enigszins onvoorspelbare route moeten hun traditionele mindset aanpassen. Om talent langer vast te houden kunnen ze bijvoorbeeld investeren in om- en bijscholing. Op deze manier komen werkgevers tegemoet aan de behoefte van werknemers om nieuwe interessegebieden te verkennen en kunnen ze langer profiteren van de ervaring en expertise die al in huis is."
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social media winnen het niet van vacaturesites
 IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
 Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
 Manager niet op de hoogte van banenjacht medewerker
 
 
reacties
 
Lucas  |   | 
1-03-2019
 | 
16:11 uur
Komt de stijging sollicitaties in Januari ook niet voort uit het feit dat veel contracten aflopen aan het einde van jaar?
Good Company  |   | 
28-03-2019
 | 
16:59 uur
Goed artikel, Het klopt zeker wat er gezegd word. Dit merken wij ook bij Good Company. Werkgeluk is een factor wat meer en meer begint te spelen. Men wil niet zomaar meer een baan, maar de baan, waar zij zich goed bij voelen en die voldoet aan de eisen en wensen van de werknemer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10