zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager ziet wet- en regelgeving als stimulans voor bedrijfssucces

Wet- en regelgeving geen bottleneck, maar een voordeel

1 maart 2019 - Een toenemend aantal leidinggevenden ziet huidige wet- en regelgeving als onderdeel van hun succes. Uit onderzoek van Ricoh blijkt dat in tegenstelling tot voorheen, wet- en regelgeving niet meer als bottleneck wordt ervaren, maar juist in het voordeel van een bedrijf werkt.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 2.550 senior-managers uit 24 Europese landen. Meer dan de helft van de respondenten (52 procent) erkent dat – vooral in dit digitale tijdperk – regelgeving bijdraagt aan zakelijk succes. Daarbij ziet 55 procent een belangrijke rol voor privacywetgeving als GDPR weggelegd. Maar de positieve effecten reiken verder dan dat. Een evenredig groot deel van de respondenten (56 procent) voldoet graag aan de milieuregelgeving, zoals het akkoord van Parijs. Meer dan twee derde (67 procent) is actief bezig met slimme, milieuvriendelijke technologieën. Dit impliceert een steeds groter bewustzijn voor hoe mensen, de planeet en het bedrijfsleven baat hebben bij milieuvriendelijk ondernemen.



Regelgeving gaat hand in hand met technologie
Het onderzoek laat zien dat in Europa 82 procent van de bedrijven in technologie investeert. In Nederland is dat percentage iets lager, namelijk 74 procent. Het tempo waarin technologie verandert, wordt door twee derde niet als problematisch gezien, maar als een kans. Bijna evenveel respondenten (63 procent) denken dat technologie onmisbaar is om te kunnen blijven voldoen aan de regels. Hiermee wordt duidelijk dat dat wat ooit voornamelijk als obstakel werd gezien, het tegenovergestelde blijkt te zijn. Ook in Nederland vinden de respondenten technologie essentieel om aan regelgeving te blijven voldoen. Al ligt het cijfer met 52 procent hier wat lager.
Maurits Aalders, Director Marketing bij Ricoh Nederland, licht toe: "Leidinggevenden staan anno 2019 voor de uitdaging om op een verantwoordelijke manier om te gaan met een constant veranderend technologisch landschap. Gelukkig zien zij de voordelen van het voldoen aan eisen voor veiligheid en privacy, en het werken met oog voor omgeving en milieu, steeds beter in. Dankzij technologische ontwikkelingen is compliance van probleem uitgegroeid naar kans. Sterker nog; regelgeving wordt inmiddels benut om als bedrijf te groeien. De grote meerwaarde van slimme technologie, zoals het stimuleren van de productiviteit, het oplossen van problemen en het helpen bij eenvoudige taken, wordt vaker ingezien en benut."

 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wet- en regelgeving en bedrijfsgroei meest bepalend voor IT-investeringen
 IT-professionals zien regelgeving als grootste barrière voor werken in de cloud
 ‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
 Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10