100 grootste adverteerders staan nauwelijks in zoekmachines
18 mei 2004 -
Slechts 10 procent van de top 100 adverteerders in Nederland benut de mogelijkheden van het adverteren bij zoekmachines. Dat blijkt uit onderzoek van zoekmachine marketingbureau Traffic4u.
Zoektermen
Adverteren bij zoekmachines, met bijvoorbeeld Google AdWords of Overture, is de snelst groeiende vorm van online marketing op dit moment. Hierbij worden zoektermen afgekocht op basis van een veilingsysteem, waarna advertenties van bedrijven naast of boven de zoekresultaten van een zoekmachine verschijnt als er op deze termen gezocht wordt.
Onbekendheid De reden dat het grootste gedeelte van de top 100 niet adverteert bij zoekmachines is volgens Traffic4U waarschijnlijk de onbekendheid van het relatief jonge medium. Alle bedrijven in de top 100 adverteerders, zijn actief met een website, maar zij zetten niet alle advertentiemogelijkheden in om met hun website de consumenten daadwerkelijk te bereiken.
Nivea Een voorbeeld van een slecht vindbaar merk is Nivea. Het cosmeticabedrijf heeft een uitgebreide website met veel productinformatie. Maar op de zoektermen 'gezichtsverzorging' of 'huidverzorging' komt het in bijvoorbeeld Google niet voor.
De beweringen kloppen wel een beetje. Het is mij ook meer dan eens opgevallen, zelfs eind 2011 nog. En dat is best jammer, want uit ander onderzoek blijkt dat offline marketing de AdWords resultaten ondersteunt en versterkt, waardoor er voor grote adverteerders meer rendement komt met Zoekmachine Marketing. Ze laten dus geld liggen!