zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkenden niet bekend met verplicht scholingsbudget uitzendbureaus

Bijna helft werkenden vindt dat uitzendkrachten onvoldoende ontwikkelingskansen krijgen

7 februari 2019 - Maar liefst 68,7 procent van de werkende Nederlanders weet niet dat uitzendbureaus een verplicht ‘scholingspotje’ hebben waar uitzendkrachten gebruik van kunnen maken. Dat blijkt uit onderzoek van Pay for People onder 1093 respondenten.  

Van de flexwerkers, waaronder uitzendkrachten, is 60,8 procent niet op de hoogte van het scholingsbudget.


Van de vrouwen is 73,1 procent niet op de hoogte van het bestaan van het scholingspotje, bij de mannen ligt het percentage een stuk lager, op 64,8 procent. Van de zestigplussers is bijna driekwart (74,7 procent) niet op de hoogte van het scholingsbudget. 

Professionele ontwikkeling 
De resultaten zijn opvallend, want 47,1 procent van de flexwerkers vindt dat uitzendkrachten zoals zij onvoldoende kans krijgen om zich professioneel te ontwikkelen. "Onvoldoende bijscholing is een veelgehoorde klacht van uitzendkrachten," zegt Dennis Luyten, algemeen directeur van Pay for People. "Het is dan ook zonde dat bijna tweederde van de uitzendkrachten en andere flexwerkers geen weet heeft van het scholingsbudget dat beschikbaar is voor hen."
Hoewel uitzendbureaus wettelijk verplicht zijn om scholing te bieden, kunnen zij er ook voor kiezen om een bedrag af te dragen aan Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF). Deze stichting ondersteunt uitzendorganisaties bij het ontwikkelen en opleiden van hun uitzendkrachten en vaste medewerkers.
 
Ontwikkelingsmogelijkheden
Het kabinet pleit er al jaren voor dat mensen langer doorwerken en hierdoor wordt een leven lang leren steeds belangrijker. Tegelijkertijd vindt 46,1 procent van de werkende Nederlanders dat uitzendkrachten te weinig kans krijgen om zich op professioneel gebied te ontwikkelen. Werkenden tussen 30-39 jaar zijn nog pessimistischer: 50,7 procent vindt niet dat uitzendkrachten voldoende ontwikkelingskansen krijgen.
"Juist vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om talent aan te trekken door scholingsmogelijkheden te bieden en rekening te houden met hun behoeften. Als uitzendkrachten niet weten dat uitzendbureaus een budget hebben voor (bij)scholing, zullen ze er ook geen gebruik van maken. Het is daarom aan de uitzendbureaus om te communiceren en hun medewerkers beter bewust te maken van hun mogelijkheden. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om aan ieder individu een eigen ‘potje’ toe te wijzen, zodat uitzendkrachten weten wat er mogelijk is," aldus Luyten.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel politieke partijen houden afschaffing scholingsaftrek overeind
 VCP: maak scholing en ontwikkeling volledig aftrekbaar
 'Scholing essentieel; kabinet schrapt scholingsaftrek'
 Lager opgeleiden willen wél scholing volgen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10