zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'CFO is een boegbeeld voor de organisatie'

'Als u weet wat er in uw portemonnee zit, kunt u een stuk prettiger winkelen'

25 januari 2019 - Het ouderwetse beeld van de CFO als penningmeester is niet meer. De financieel topman/topvrouw grijpt de macht in de boardroom. Bestuurslid Jill Dierikx signaleert dat de verantwoordelijkheden van de CFO groeien.

De rol van de Chief Financial Officer verandert. De CFO krijgt steeds meer macht, blijkt uit onderzoek van McKinsey onder ruim 200 financieel directeuren. Jill Dierikx, bestuurslid van de Nederlandse vereniging voor commissarissen en directeuren (NCD), erkent in gesprek met BNR de evolutie van de financieel topman/topvrouw: "De nieuwe CFO heeft een veel bredere rol en een veel breder profiel. Een traditionele CFO werkt vooral in zijn kantoor achter een berg controllers. Men ziet nu vooral een boegbeeld voor de organisatie. Een rol waar alles samenkomt."



Verbinding met commissarissen
De financieel directeur kan het zich niet permitteren om achter een berg cijfers te verschuilen. Het samenspel met de stakeholders wordt belangrijker. Dierikx: "Het samenkomen zie je steeds meer in de rol die ze spelen in de verbinding met bijvoorbeeld commissarissen. Communicatie en sociale vaardigheden worden steeds belangrijker voor de rol van CFO."

CFO: strategisch bewaker van portemonnee
Het bestuurslid gelooft dat de CFO juist dankzij alle ontwikkelingen het verschil kan maken en niet overbodig wordt. "Zeker in een wereld waarin bedrijven een digitale transformatie maken, en er steeds meer verandert in een snelle markt. Daarbij juist als u goed inzicht hebt in uw portemonnee, kunt u daar een slag in maken."
Dierikx geeft aan dat de rol van de CFO van steeds groter strategisch belang wordt. ‘We hebben op het gebied van digitalisering en automatisering, zeker op financieel vlak, nog een heel eind te gaan. Data is het nieuwe goud. Juist als u  goed weet om te gaan met data, hoeft u niet alleen de controllerfunctie uit te oefenen, maar kunt u  ook naar voren kijken. Waar willen we staan qua strategie? Hoe ziet onze portemonnee eruit? Als u weet wat er in uw portemonnee zit, kunt u een stuk prettiger winkelen.’
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO: banen binnen financiële dienstverlening verdwijnen
 Optimistische CFO’s zoeken personeel
 CFO’s zien flexibilisering als middel om uitdagende arbeidsmarkt het hoofd te bieden
 Drie redenen waarom automatisering Finance sterkste argument CFO is
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10