zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakenreizigers maken minder gebruik van directe boekingskanalen

27 december 2018 - De trend onder zakenreizigers om vlucht en accommodatie rechtstreeks bij leveranciers te boeken is met twaalf procent gedaald, blijkt uit recent onderzoek van SAP Concur en GBTA.

Het aantal Europese zakenreizigers die rechtstreeks vluchten boekt bij hun favoriete luchtvaartmaatschappij is gedaald van 79 procent in 2017 naar 68 procent in 2018. In dezelfde periode daalde het aantal rechtstreekse boekingen van hotelovernachtingen van 83 procent in 2017 naar 70 procent in 2018.



Vooruitstrevende boekingstechnologie
Pierre-Emmanuel Tetaz, EMEA SVP en General Manager bij SAP Concur zegt: "Het onderzoek vertelt ons dat 62 procent van de zakenreizigers vindt dat hun werkgever enigszins of zeer vooruitstrevend is als het gaat om de boekingstechnologie. Dat kan de reden zijn waarom ze afstappen van rechtstreekse boekingen en vaker gebruikmaken van online booking tools (OBTs) in 2018. Maar er kan meer worden gedaan om het gebruik van deze corporate kanalen te stimuleren, in het voordeel van zowel de reiziger als zijn werkgever."
Voor travel managers die het gebruik van corporate boekingskanalen willen verbeteren, is er nu aangetoond dat zakenreizigers in heel Europa gemak en een persoonlijke benadering willen. In het algemeen zei 41 procent dat zij liever rechtstreeks boekten omdat het gemakkelijker was. Er zijn in het continent wel wat verschillen:
 
  • In de Benelux-landen staat prijs bovenaan de lijst, gekozen door 48 procent van de reizigers. Gemak en betere keuze komen volgens 38 procent op een gedeelde tweede plaats.
  • Gemak en prijs zijn ook de meest gekozen redenen in de UK: 48 procent van de reizigers koos daarvoor.
  • In Frankrijk staat gemak bovenaan (gekozen door 45 procent), gevolgd door de prijs (gekozen door 44 procent).
  • In de Scandinavische landen is prijs veruit de populairste reden om een rechtstreekse boeking te doen – gekozen door 42 procent, tegenover 36 procent die gaan voor gemak.
  • Prijs en de beschrijvingen op directe boekingskanalen zijn de twee meest gekozen redenen in Duitsland – beide door 44 procent. Gemak komt op de derde plaats (37 procent).
  • Bij de vraag naar kenmerken die ze graag zouden zien in corporate booking tools, noemde 43 procent van de reizigers in EMEA het gepersonaliseerde boeken in hun top drie van keuzes. 42 procent noemde goedkeuring vóór het boeken van de reis en personalisering.

Kwaliteit alleen is niet voldoende
De kwaliteit van alleen technologie volstaat niet om het gedrag van de zakenreiziger te veranderen. Een strikter reisbeleid kan leiden tot een kleine, maar nog altijd merkbare toename in het gebruik van corporate kanalen. In een typerend voorbeeld boekte 74 procent van de reizigers bij wie het bedrijfsbeleid redelijk flexibel was, nog steeds rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij. Dat aantal daalde naar 64 procent bij reizigers bij wie het bedrijf een veel strikter reisbeleid hanteerde.

Gepersonaliseerde boekingen
Er is ook heel wat ruimte voor verbetering rondom het beleid: 43 procent van de zakenreizigers zei dat hun reisbeleid de afgelopen vijf jaar flexibeler was geworden en maar vijftien procent gaf aan dat het strikter was geworden.
Een meer gepersonaliseerde boekingsprocedure aanbieden, vereist ook nieuwe manieren om te denken over reisbeleid, met name het delen van data in het tijdperk van de GDPR. Voorbeelden:
 
  • 45 procent van de reizigers deelt alleen persoonsgegevens als het doel daarvan duidelijk is.
  • 42 procent wil alleen delen als ze op elk moment kunnen kiezen voor een opt-out.
  • 47 procent wil reisvoorkeuren en favorieten met hun online booking tool delen.
  • 45 procent wil contactgegevens delen.
  • 43 procent wil de locatie van hun bedrijf delen.

Persoonlijke informatie
Toch zijn reizigers veel minder bereid om meer persoonlijke informatie te delen, zoals woonadres, dieetvoorkeuren of biometrie (bijvoorbeeld vingerafdrukken).
Jessica Collison, directeur research bij GBTA: "Reizigers hebben hoge verwachtingen van hun werkgever als het gaat om veiligheid, aangezien de meerderheid (73 procent) verwacht dat de werkgever proactief contact met hen opnemen binnen twee uur na een noodgeval – ondanks het feit dat de meesten geen contact zouden opnemen met hun organisatie als ze hulp nodig hadden, en daarmee de verantwoordelijkheid volledig bij de organisatie legden.
Deze verwachting gold ook voor bleisure travel, waarbij 31 procent verwachtte dat hun bedrijf ook verantwoordelijk was voor de veiligheid van de reiziger op vakantiedagen die aan de zakenreis waren vastgeplakt. Reizigers hebben oprechte waardering voor het zorgplichtelement in bedrijfstools, dus het is niet verrassend dat zij meer veiligheidsgerelateerde kenmerken zouden willen, zoals steun in geval van nood en veiligheidsalerts als onderdeel van de bedrijfsmiddelen in de toekomst."
Tetaz van SAP Concur concludeert: "De aard van zakenreizen blijft veranderen, en reizigers vragen meer van zowel hun leveranciers als hun werkgevers. Dat legt aan de ene kant meer druk op travel managers binnen bedrijven, die de kosten van reizen van leidinggevenden moeten beheersen en een zorgplicht hebben voor werknemers die onderweg zijn. Aan de andere kant biedt dat hen een mogelijkheid om een reizigersvriendelijkere component toe te voegen aan hun reputatie als werkgever, op basis van de juiste combinatie van beleid en technologie."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakenreizen duurder in 2019
 Zakenreis in het buitenland: wat trek ik aan?
 Zakenreiziger is doe-het-zelver
 Ancillaries en andere zakenreistrends
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10