zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tevreden klanten bepaald niet loyaal

10 mei 2004 - Bedrijven kunnen niet achterover leunen wanneer ze bij een tevredenheidsonderzoek een score van een vier of vijf op een vijfpuntschaal scoren. De auteurs Mittal en Lasser geven in een onderzoek in de Journal of Service Marketingaan, dat zelfs eenderde tot de helft van de tevreden klanten toch wegloopt. Tevredenheid vormt geen garantie voor loyaliteit.

Technische en functionele kwaliteit


Volgens de auteurs heeft het alles van doen met de definitie van kwaliteit. Veelal meten bedrijven vooral de technische kwaliteit van hun producten en diensten. Daarmee wordt het product zelf en haar karakteristieken bedoeld. Vergeten wordt meestal de functionele kwaliteit: de wijze waarop men wordt behandeld en de dienst aan de klant wordt gepresenteerd.

Drijfveren
In de gezondheidszorg bijvoorbeeld wordt de tevredenheid met name bepaald door technische kwaliteit. Klantloyaliteit komt daarentegen vooral tot stand via functionele kwaliteit. Het is niet verwonderlijk dat beide auteurs concluderen, dat het opsporen van de drijfveren van loyaliteit "een must" voor ieder bedrijf dient te zijn. Alleen dan kan worden bepaald hoe een organisatie zijn (meest winstgevende) klanten kan behouden.


Bron: Loyalty Facts
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10