Gemotiveerde werknemers? Speel de transparantie-kaart
13 december 2018 -
Voorheen werd vaak de keuze gemaakt om bedrijfsinformatie, zoals financiële resultaten, niet met het personeel te delen. Nu is dat radicaal anders. Ook buiten de bestuurskamer transparant communiceren over bedrijfsresultaten, zorgt voor betrokken en gemotiveerde medewerkers.
Maar hoe speelt u de transparantie-kaart en hoe maakt u data beschikbaar en begrijpelijk voor alle medewerkers? Victor Perret van Toucan Toco legt het uit.
"Door de informatierevolutie is er al zoveel informatie over een bedrijf te achterhalen, dat het haast nutteloos is om bewust data achter te houden. Daarom draaien veel organisaties het om en maken ze veel gegevens juist transparant en algemeen beschikbaar," begint Perret. En dat heeft dikwijls een positief effect, zo blijkt ook uit dit onderzoek. "Goed geïnformeerd personeel is gemotiveerder, omdat men weet welk doel het werk dient en welke belangen er op het spel staan."
Bedrijfsdoelstellingen delen
Daarnaast is het ook goed om de bedrijfsdoelstellingen en -strategie te delen. Uit een onderzoek van Geckoboard blijkt dat 80 procent van de ondervraagde werknemers zou willen dat hun manager meer informatie over de bedrijfsprestaties zou delen. Bovendien stelt 25 procent van de ondervraagden in hetzelfde onderzoek dat ze iemand kennen die ontslag heeft genomen door een gebrek aan informatie. Dit zijn serieuze cijfers om rekening mee te houden.
Ook op de financiële afdeling wordt het steeds meer gemeengoed om belangrijk cijfermateriaal te delen. Onderzoek van Robert Half stelt dat het aantal CFO’s dat actief communiceert over financiële bedrijfsresultaten is gestegen van zeven procent in 2012 naar 27 procent in 2016. Ook hier is dus een serieuze omslag te zien de houding ten opzichte van het delen van data.
Visuele rapportages
Maar hoe pak je het delen van bedrijfsdata aan? "Niet elke werknemer is handig met boekhoudkundige begrippen of begrijpt een rekenkundige analyse. Zodra een organisatie besloten heeft om transparant te communiceren, moet er een manier gevonden worden om dat slim te doen. En dit is nog geen sinecure, want zeker in grote bedrijven heeft elke afdeling vaak een ander systeem om data op te slaan," legt Perret uit.
Het is handig om een tool in te zetten voor de visualisatie en communicatie van de bedrijfsresultaten. Daarmee komen cijfers tot leven en wordt het verhaal achter de data duidelijk. "De eerste neiging is vaak om Excel te raadplegen. Maar hoewel dit programma ideaal is voor het verzamelen en structureren van gegevens, is het minder geschikt voor communicatie en het toepasbaar maken van data. Terwijl eenvoudige en duidelijke visualisatie een voorwaarde is om werknemers actief te betrekken. Daarnaast is het slim om niet op een enkel moment te communiceren, maar bedrijfsinformatie continu beschikbaar te stellen. Een werknemer hoeft er dan niet specifiek om te vragen en met een chatfunctie kan hij zelfs direct op de data reageren", stelt Perret. "Ook kan een organisatie zorgen dat de weergegeven informatie ‘actionable’ is, dat wil zeggen dat vanuit de visualisatie of dashboard direct duidelijk is welke acties ondernomen kunnen worden."
Wegnemen informatie-ongelijkheid
Door de bedrijfsinformatie tot leven te laten komen in aantrekkelijke visualisaties die voor iedereen makkelijk te begrijpen zijn, neemt u de informatie-ongelijkheid in de organisatie weg. Perret: "De transparantie helpt om mensen betrokken en gemotiveerd te houden. Met visualisatie van data als sterke troef profiteert u van blije medewerkers die op hun beurt weer voor blije klanten zorgen. Ofwel u scoort op alle fronten een full house!"