Gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer staat vooruitgang in de weg
13 december 2018 -
Nederlandse managers zien minder digivaardige collega’s als belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om deze reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid.
Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity. Aan het onderzoek deden 467 managers mee die werkzaam zijn in organisaties uit verschillende branches en met verschillende groottes.
Beperkte digivaardigheid leidt tot ergernissen
Gebrek aan digitale vaardigheden op de werkvloer leidt onder managers ook tot andere ergernissen. Naast het belemmeren van de digitale vooruitgang, stoort 37 procent zich aan collega’s die door beperkte digivaardigheid langer doen over processen. Ook ervaart een derde van de managers het mislopen van essentiële informatie en moeite met het gebruiken van nieuwe technologieën als ergernis. Daarnaast gaat volgens een derde van de managers de kwaliteit van het werk erop achteruit wanneer het niveau van digivaardigheid te laag is.
Zicht op digivaardigheid
Managers zijn het er dus over eens dat beperkte digivaardigheid negatieve gevolgen heeft. Om hier iets aan te doen moet er allereerst zicht komen op de digivaardigheid van collega’s. 30 procent van de managers geeft namelijk aan dat zij hier niet van op de hoogte te zijn. De verantwoordelijkheid voor het verbeteren van deze vaardigheden wordt daarnaast lang niet altijd genomen door organisaties. 42 procent ziet hier ruimte voor verbetering. Opvallend is dat managers wel een groot vertrouwen hebben in hun eigen kunnen op het gebied van IT. Maar liefst 66 procent van de managers vindt zichzelf voldoende digivaardig. Slechts acht procent heeft het gevoel over te weinig digitale vaardigheden te beschikken.
Digivaardigheid als drijfveer voor digitale vooruitgang
Wilbert van Beek, Commercieel Directeur bij Ictivity: "Niet alleen budgetten en tijd zijn belangrijk voor digitale vooruitgang – het valt of staat met de digivaardigheid van de medewerkers. Zij zijn immers de mensen die nieuwe technologieën moeten aanwenden om de organisatie vooruit te helpen. Het is daarom van belang medewerkers hierin te ondersteunen middels een passend adoptieprogramma. Focus op de gebruiker om de maximale waarde te halen uit IT."
Uit ervaring weet ik hoe nuttig het is om digitaalvaardig te zijn. Hiermee kan je veel tijd en energie besparen. Dus de tijd die je er insteekt om die vaardigheid te trainen betaalt zich snel terug.