7 december 2018 -
Er wordt constant aandacht van ons gevraagd in deze wereld vol met korte, sterke impulsen van onze computer, telefoon of televisie. Het lijkt wel of onze aandachtspan steeds korter wordt.
Alles moet snel gaan, met als gevolg dat we liever naar een snelle actiefilm kijken dan met aandacht een dik boek lezen. Nicolas Pop, organisatie psycholoog en de oprichter van Fitch bekijkt de waarde van aandacht.
Aandacht als geld
"Anno 2018 is aandacht het meest gewilde goedje dat iedereen u gedurende de hele dag probeert af te pakken," zegt Pop. Aandacht wordt zowel verkocht als gekocht in de digitale wereld; Facebook, Google, Instagram, nieuwssites… Allemaal willen ze graag uw aandacht trekken en vasthouden. Uw aandacht is erg waardevol voor deze bedrijven, want met elke seconde dat u een advertentie bekijkt, wordt grof geld verdiend.
De waarde van Aandacht
Aandacht komt van ‘denken aan’. Een synoniem van aandacht is ‘belangstelling tonen’. ‘Belang stellen’ betekent letterlijk ‘waarde steken’ in iets of iemand. Aandacht heeft dus waarde. Dat is ook niet vreemd als u bedenkt dat alles waar u aandacht aan besteedt groeit in kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan een tekening waar u lang en aandachtig aan werkt of een vriendschap waar u veel energie in steekt. Alle menselijke reacties draaien om aandacht. "Door volledige aandacht voor iemand te hebben groeit de persoon en groeit de relatie die u met hem of haar opbouwt," zegt Pop. "Door deze aandacht voelt iemand zich gehoord, voelt iemand zich sterke. Dat komt omdat u de verbinding met iemand bent aangegaan," legt Pop uit. Met uw aandacht heeft u de ander belangrijk gemaakt, en dus waarde gegeven. Aandacht wordt ook wel liefde genoemd.
Afleiding versus Aandacht
Het lijkt zo simpel. Toch zijn wij vaak niet in staat onze volle aandacht aan iets te schenken. We worden continu afgeleid. Als het niet door onze telefoon is, is het wel door geluiden om ons heen, onze kinderen of collega’s. "Afleiding is de grootste vijand van aandach," zegt Pop. Beperkte aandacht leidt tot een slechtere verbinding en slechtere kwaliteit. ‘Multitasken’- oftewel aandacht verdelen- leidt dus tot verminderde kwaliteit van u werk.
Aandacht in de 21ste eeuw
Tegenwoordig kijken we gemiddeld 221 keer per dag op onze telefoon, waarmee aandacht een zeldzaam goed wordt. Volgens Pop heeft dit invloed op onze sollicitatieprocedures. In plaats van iemand die ‘proactief’, ‘hands-on’ en ‘omgevingssensitief is’, willen we iemand die zich kan concentreren en aandachtig te werk kan gaan.
Pop voorspelt dat aandacht dus 'dbelangrijkste competentie van de 21ste eeuw' zal worden. Advies van Pop: "Recruiter: ga aan de slag met het verzinnen van originele aandachtoefeningen. En relatiezoekers: test uw tafelgenoot op telefoonogen. Want alleen aandacht leidt tot kwaliteit."
En, zeg eens eerlijk: heeft u uw aandacht erbij kunnen houden?
Het doet me denken aan Tristan Harris, een voormalige Google-medewerker die nu campagne voert om ons te bevrijden van deze plaag en zei:
De technologie vertekent de manier waarop we onze keuzes waarnemen en vervangt ze door nieuwe. Maar hoe meer we aandacht besteden aan de opties die ons worden gegeven, hoe meer we zullen merken dat ze niet beantwoorden aan onze werkelijke behoeften.