zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

7 december 2018 - De meerderheid van de consumenten (66 procent) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62 procent), banken (59 procent) en social media (58 procent) worden in de ban gedaan bij een datalek.

Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.



Vertrouwen in social media en banken het laagst
Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61 procent) en banken (40 procent) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.
 
Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek
Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26 procent), persoonsgegevens (negentien procent) en identiteitsdiefstal (zestien procent). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55 procent) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.
"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat uals organisatie uw meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie," aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Houd het vertrouwelijk: boetes voor slechte omgang met privacy
 Nederlanders hebben 'cyberstress'
  Zo voorkomt u een analoog datalek-schandaal
 Vijf zonden die het risico op een datalek vergroten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10