Organisaties die actief bezig zijn met duurzaamheid winnen terrein
5 december 2018 -
Voor het tweede jaar op rij is IKEA benoemd tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dit maakte Synergie op 22 november bekend op basis van het jaarlijkse onderzoek ‘de inspirerende 40’.
Hierin is aan 2.153 Nederlanders gevraagd om 75 genomineerde bedrijven te beoordelen op de pijlers visie, organisatie, product en relatie. De top vijf bestaat verder uit Tesla, Apple en het Rode Kruis. De hoogste Nederlandse notering is voor Bol.com. Tevens blijkt uit het onderzoek dat met name de merken die een actieve rol claimen in het verbeteren van de samenleving goed scoren. Duurzaamheid weegt dit jaar zwaarder dan ooit eerder gemeten. Daarnaast zijn er significant meer social enterprises en purpose gedreven organisaties vindbaar in de top 40.
Ondanks kritiek, toch inspirerend: Tesla
Opvallend is dat Tesla voor de gemiddelde Nederlander de op één na meest inspirerende organisatie van Nederland is, ondanks dat het bedrijf afgelopen jaar regelmatig onder vuur lag. De kritiek krijgt geen grip op de inspiratiewaarde, omdat de autofabrikant een duidelijk maatschappelijke meerwaarde biedt: de intentie om een 0-emissie toekomst te creëren, de vastberadenheid om dat voor elkaar te krijgen en de meest geavanceerde auto’s op de markt te brengen. De autofabrikant sleept met deze tweede plek dit jaar de impact award in de wacht, omdat Tesla de afgelopen vijf jaar gemiddeld het beste scoorde op inspiratiewaarde.
Opvallende verschijningen in de top 40
Opvallende nieuwkomers zijn Fairtrade Original, dat zich vernieuwde van keurmerk naar foodmerk en De Vegetarische Slager. Ook Dove, The Body Shop en Netflix zijn nieuw in de top 40. De snelste stijgers zijn Dille & Kamille, WNF en Picnic. De organisaties die het meeste verloren aan inspiratiewaarde zijn BMW, Mercedes, KLM en Eneco. De reden hiervoor is dat deze merken, met uitzondering van Eneco, zich vooral richten op de directe beleving van hun producten, terwijl een goede klantbeleving veel meer omvat dan alleen de productbeleving.
Jelmer van der Meulen, consumenten- en organisatiepsycholoog en partner bij Synergie: "Het centrale thema dit jaar is Business for Good: de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen. Hoe belangrijk we dat in Nederland vinden, is dit jaar nog duidelijker zichtbaar geworden in de top 40. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: zij doen het goede en doen dat ook goed. IKEA is daar een schoolvoorbeeld van. Ze bewijzen dat duurzaamheid geen effect hoeft te hebben op de prijs of design. Wat daarnaast opvalt in het onderzoek is dat 50 procent van de mensen de organisatie waar zij werken inspirerend vindt, maar slechts 26 procent vindt de eigen leidinggevende ook daadwerkelijk inspirerend. Op het gebied van inspirerend leiderschap is dus nog genoeg winst te behalen."
Wij zijn bij veel oprichtingen betrokken, dan met name van bedrijven die naar Nederland toe komen, hierbij is het grootste gedeelte fintech/innovatie gedreven. Je ziet hierbij het aandeel van bedrijven die zich duurzaam profileren sterk stijgen.
Unilever lijkt het de laatste 10 jaar een goede groei op te hebben geleverd.