Zeven trends voor 2019 die de transformatie van zakelijke IT-omgevingen stimuleren
4 december 2018 -
Zowel bedrijven als overheidsinstellingen moeten hun organisatie in 2019 klaarstomen voor zakelijke processen in real time. Technologiebedrijven zullen er alles aan moeten doen om in een tijd van steeds snellere veranderingen te voldoen aan de verwachtingen van hun klanten.
Ze moeten laten zien hoe technologie helpt de doelstellingen van hun klanten te realiseren. Daarnaast moeten bedrijven hun flexibiliteit, veiligheid en impact verbeteren om ontregeling te voorkomen.
Zeven tech-trends
Hier volgt de verwachting van Verizon Enterprise Solutions voor de technologietrends die in 2019 van invloed zullen zijn op het bedrijfsleven en de overheid.
De Real-Time Enterprise verandert de manier van zakendoen: Basistechnologieën zoals software-gedefinieerde netwerken (SDN), 4G, Internet of Things, slimme video, beveiliging en telematica veranderen nu al de manier van werken. In 2019 zullen slimme CIO's hun activiteiten herdefiniëren. Zo kunnen ze profiteren van het enorme potentieel dat wordt beloofd door revolutionaire technologieën als 5G, kunstmatige intelligentie/machine learning, automation en robotics, augmented en virtual reality en de nieuwe generatie cloud, inclusief edge computing. Veel van deze technologieën zijn geen concept meer, maar realiteit. Degenen die het beste gebruikmaken van de voordelen ervan zullen er straks goed voorstaan.
Bedrijven investeren voor betere prestaties: CIO's beseffen dat het netwerk dat ze gebruiken essentieel is voor hun bedrijf. Een veilig, sterk netwerk stelt hen in staat om innovatieve platforms en oplossingen te leveren die hun bedrijf vooruit helpen. Daarna gaat het om het servicemodel en de technische omgeving die netwerkapplicaties beschikbaar maken. Denk hierbij aan de ondersteuning, de professionele diensten, service level agreements en meer. Het is belangrijk om een deskundige partner te vinden met de juiste netwerkexpertise om te helpen bij het realiseren van de bedrijfsdoelen. Een modern bedrijf kan niet zonder een veilig netwerk.
De klant is weer koning: Klantervaring is de afgelopen jaren een belangrijk onderwerp geweest, maar veel mensen hebben zelf ervaren hoe grote merken hen in de steek lieten. De intrede van kunstmatige intelligentie in systemen voor klantervaringen biedt een ongekende mogelijkheid om over te stappen naar het principe van ‘personalisatie voor jou’. De beste organisaties zullen data gebruiken om menselijke betrokkenheid te stimuleren en zich realiseren dat hiermee echte relaties worden opgebouwd. Maar ze zetten technologie in om dit snel en op grote schaal te doen.
We concentreren ons op de leveringsgarantie: We hebben het al een tijdje over SDN, maar het is inmiddels overal beschikbaar. SDN verandert bedrijfsmogelijkheden wereldwijd en kan worden afgestemd op ieders budget en beveiligingseisen. In 2019 zal het bedrijfssucces worden bepaald door de mate waarin CIO's de vele opties benutten die SDN heeft te bieden, zoals wendbaarheid, flexibiliteit en schaalbaarheid. Het draait nu niet meer alleen om applicatiebewuste netwerken, maar ook om het bieden van garanties. Daarnaast moeten er beleidslijnen worden gedefinieerd om de specifieke applicatie-, tijds- of locatiebehoeften te ondersteunen die het verschil zullen maken.
Contextuele privacy staat centraal: Er is nog nooit zo veel aandacht geweest voor het belang van privacy, nu datalekken breed uitgemeten worden in de media. Gebruikers van applicaties zijn zeer geïnteresseerd in hoe hun gegevens worden gebruikt. In 2019 zullen we een focus zien op contextuele privacyvereisten, gekoppeld aan locatiebewustzijn. Dit verandert de manier waarop organisaties hun beveiliging kunnen aanpakken en persoonlijke gegevens veilig kunnen bewaren.
Automatisering verandert het personeelsbestand: Robotic Process Automation en machine learning (ML) zullen de manier waarop een bedrijf werkt - en welke vaardigheden werknemers nodig hebben - veranderen. In 2019 zullen opleiders en bedrijven zich richten op het creëren van een poel van datawetenschappers en ML-specialisten. Zo ondersteunen ze de vaardigheden waar in de toekomst behoefte aan is, in plaats van de zakelijke behoeften van gisteren.
We gaan (weer) terug naar de basis van beveiliging, maar richten ons ook op specifieke aspecten: In 2019 zullen organisaties dubbel zoveel moeite doen om hun veiligheid te versterken. Het gaat erom risico's te begrijpen en ervoor te zorgen dat basisprincipes worden toegepast om het bedrijf te beschermen. De infrastructuur up-to-date houden om kwetsbaarheden tegen te gaan, blijft cruciaal. Beveiliging op netwerkniveau is essentieel. In een softwaregedefinieerde wereld staan netwerksegmentatie en beveiliging centraal. Maar organisaties zullen ook steeds meer zicht op gegevens nodig hebben om tot inzichten te komen en uiteindelijk beslissingen te nemen over hoe ze specifieke beveiligingsrisico's kunnen tegengaan. Als er geen actie wordt ondernomen zal het bestuur vanzelf wel vragen stellen, of anders de klant.
Inzicht in klantactiviteit
"Onze klanten zoeken naar nieuwe manieren om onmiddellijk inzicht te krijgen in hun activiteiten en de klant. De ‘Real-Time Enterprise’ is waar ze naar streven, ongeacht de fase van hun ontwikkeling en waar ter wereld ze zich ook bevinden," aldus George Fischer, President van Verizon Enterprise Solutions. "Het draait niet langer om digitale transformatie - dat is een gegeven en gaat steeds sneller, waardoor de behoefte aan real-time inzichten toeneemt. Het gaat erom hoe ze digitaliseren om hun zakelijke mogelijkheden te veranderen.
Overal ter wereld neemt de snelheid van zakendoen, concurreren - en falen - toe. Onze taak is om onze kennis over technologie en professionele service te combineren met ons wereldwijde servicemodel om de ‘Real-Time onderneming’ te realiseren. We moeten onze ervaring met wereldwijd werken op grote schaal gebruiken. Zo kunnen we bedrijven en overheden over de hele wereld helpen hun bedrijfsdoelstellingen te realiseren."