28 procent Nederlandse bedrijven ziet zichzelf als ‘disruptor’
26 november 2018 -
Zeker 28 procent van de Nederlandse bedrijven ziet zichzelf als een ‘disruptor’ die de gevestigde orde kan uitdagen. Dit terwijl slechts een op de 25 bedrijven in Nederland bestempeld kan worden als een Digital Leader.
Dit blijkt uit de Dell Technologies Digital Transformation Index (DT Index) die werd samengesteld in samenwerking met Intel. De DT Index brengt de vooruitgang op het gebied van digitale transformatie van middelgrote tot grote bedrijven in kaart en onderzoekt daarbij de digitale verwachtingen en zorgen van het management. Het onderzoek wijst uit dat 35 procent van de managers van Nederlandse organisaties gelooft dat hun organisatie moeite zal hebben om te voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten in de komende vijf jaar. 27 procent van hen is bang dat hun organisatie achterop zal raken.
DT Index
De berekeningen van de DT Index zijn gebaseerd op de inschatting van bedrijven over hun eigen prestaties op de volgende gebieden: de mate waarin zij kerneigenschappen van een digitale onderneming bezitten*, hun bestaande IT-strategie, workforce transformation-strategie en geplande investeringen.
Twee jaar na de eerste uitgave van de DT Index in 2016 hebben Dell Technologies en Intel de reikwijdte van het onderzoek meer dan verdubbeld (van zestien naar 42 landen) en werden 4.600 bedrijven gebenchmarkt op basis van de volgende groepering:
Ondanks dat de groep Digital Leaders slechts minimaal gegroeid is sinds 2016, signaleert de DT Index beweging tussen andere groepen. Elf procent van de bedrijven in Nederland wordt nu gecategoriseerd als Digital Laggard (een daling van drie procent ten opzichte van 2016). Dit betekent dat in 2018 relatief minder bedrijven het zonder digitaal plan moeten stellen en slechts zeer beperkte initiatieven en investeringen hebben om digitale transformatie te stimuleren.
Geen digitaal plan
De Digitale Transformatie Index laat zien dat relatief veel bedrijven blijven steken in de onderste twee groepen (45 procent in 2016 en maar liefst 55 procent in 2018). Dat betekent dat zij maar langzaam richting een digitale transformatie bewegen of helemaal geen digitaal plan hebben voor hun organisatie. Waar in 2016 de grootste groep bestond uit Digital Evaluators (van 45 procent in 2016 gedaald naar 30 procent in 2018), bestaat de grootste groep twee jaar later uit minder digitaal bedreven Digital Followers (van 31 procent in 2016 gegroeid naar 44 procent in 2018).
Belemmeringen voor digitale transformatie
Volgens het onderzoek worden nagenoeg alle Nederlandse bedrijven (95 procent) tegenwoordig geconfronteerd met grote obstakels in hun digitale transformatie.
De vijf meest genoemde belemmeringen op weg naar digitale transformatie zijn:
Gebrek aan budget en/of middelen (35 procent)
Gebrek aan samenhangende digitale strategie en visie (34 procent)
Zorgen over privacy van data en cybersecurity (32 procent)
Gebrek aan steun van topmanagement (30 procent)
Onvolwassen digitale cultuur: gebrek aan afstemming en samenwerking (26 procent)
Deze obstakels belemmeren de inspanningen voor digitale transformatie. Zeker 74 procent van de Nederlandse managers vindt bijvoorbeeld dat digitale transformatie binnen hun organisatie breder gedragen moet worden (ten opzichte van 71,5 procent in 2016). Slechts zes procent is sterk overtuigd dat zij eerder een ‘disruptor’ zullen zijn dan dat zij zelf door een ander bedrijf belemmerd of verstoord worden in de komende vijf jaar.
Relevant blijven
"De meeste Nederlandse bedrijven beseffen dat ze moeten veranderen om de komende jaren relevant te blijven, en toch zijn ze niet altijd bereid om budgetten vrij te maken om het tij te keren," merkt Patrick van de Coolwijk, Managing Director Commercial van Dell EMC Nederland, op. "Organisaties die dat niet doen onderschatten hoe belangrijk het is om nu al volop in te zetten op digitale transformatie. Bedrijven die enkele jaren geleden nog disruptor waren, worden nu door nieuwkomers aan de kant gezet. Zo snel kan het gaan."
Digitale obstakels overwinnen
De DT Index toont aan dat bedrijven stappen ondernemen om barrières weg te nemen en het gevaar om door meer alerte, innovatieve spelers buitenspel te worden gezet proberen te reduceren. Dit gebeurt echter stapje voor stapje:
53 procent gebruikt digitale technologie om ontwikkeling van nieuwe producten en diensten te versnellen (7,5 procent groei ten opzichte van 2016)
51 procent bouwt beveiliging en privacy in voor alle apparaten, applicaties en algoritmes (2,5 procent groei ten opzichte van 2016)
43 procent onderneemt actie om vaardigheden en expertise intern te ontwikkelen, zoals eigen medewerkers leren coderen (24 procent groei ten opzichte van 2016)
42 procent stimuleert kennisdeling tussen afdelingen, met name tussen IT en business (32 procent groei ten opzichte van 2016)
39 procent omarmt agile softwareontwikkeling, waardoor nieuwe applicaties sneller gecodeerd en veilig geïntroduceerd worden (twee procent groei ten opzichte van 2016)
Investeren in opkomende technologie
Bedrijven investeren ook in opkomende technologieën en cybersecurity om hun transformatie te ondersteunen en te beveiligen.
Nederlandse bedrijven zijn van plan om in de komende drie jaar te investeren in:
Cybersecurity: 58 procent (niet meegenomen in het onderzoek van 2016)
Een multi-cloud-omgeving: 56 procent (27 procent groei ten opzichte van 2016)
IoT-technologie: 47 procent (een procent daling ten opzichte van 2016)
Een compute-centric aanpak voor datacenterinrichting en workload ondersteuning/optimalisatie 42 procent (niet meegenomen in het onderzoek van 2016)
Opslag op basis van Flash-technologie: 38 procent (een procent groei ten opzichte van 2016)
Lager op de prioriteitenlijst staan investeringen in AI (35 procent), cognitieve systemen (33 procent), Virtual Reality/Augmented Reality (23 procent), neuromorfische hardware die hersenen kan imiteren (22 procent), blockchain (21 procent), kwantumtechnologie (twintig procent) en commerciële drones (zeven procent).
"Er is blijkbaar wel bereidheid onder Nederlandse bedrijven om te investeren, maar bedrijfsleiders moeten beseffen dat digitale transformatie enkel slaagt als ook de businessmodellen worden aangepast aan de nieuwe realiteit," waarschuwt Van de Coolwijk. "Dat houdt ook in dat de werknemers de digitale mogelijkheden leren benutten. Voor veel bedrijven is het de hoogste tijd om hier echt op in te zetten, want zo’n transformatie neemt flink wat tijd in beslag."