zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Oldtimer rijden in de winter: vaste lasten en overgangsregeling

21 november 2018 - December nadert en dat betekent dat de oldtimers die profiteren van de overgangsregeling binnenkort de stalling in moeten. Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat.

In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag u deze niet langs de weg parkeren. Het grote voordeel van de overgangsregeling, zijn de lagere vaste lasten die hier voor de oldtimer tegenover staan. In dit artikel leest u over de vaste lasten waarop u bespaart als u kiest voor de overgangsregeling. En hoe het zit als u toch wilt rijden in de winterperiode.



Overgangsregeling in het kort
In 2014 werd in de oldtimer-regeling de leeftijd waarop oldtimers vrijstelling van wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) krijgen, gewijzigd van 25 naar 40 jaar. Sommige oldtimers vielen hierdoor tussen wal en schip. Om die reden werd de overgangsregeling in het leven geroepen. Oldtimers die op benzine rijden, niet bedrijfsmatig worden gebruikt en tussen 1 januari 1978 en 1 januari 1988 in gebruik zijn genomen, kunnen hiervan profiteren. Hierdoor betalen autobezitters van deze oldtimers wel wát aan wegenbelasting, maar een stuk minder dan het reguliere bedrag. Zodra een motorrijtuig 40 jaar is, kunt u geen gebruik meer maken van de overgangsregeling. Vanaf dat moment krijgt u namelijk gewoon vrijstelling van de wegenbelasting dankzij de oldtimer-regeling.

Overgangsregeling aanvragen
Als u wilt profiteren van de overgangsregeling, dan moet u deze zelf aanvragen bij de Belastingdienst. Als deze de aanvraag goedkeurt, ontvang u een acceptgiro thuis. U kunt de wegenbelasting voor de oldtimer niet via automatische incasso betalen. De overgangsregeling bestaat tot 2028. In dat jaar bereiken alle oldtimers die in 2014 de 25-jarige leeftijd hadden, de 40 jaar. Dat zijn alle oldtimers die op het moment van de regelwijziging opeens geen vrijstelling meer kregen.

Wegenbelasting is lager
Voor oldtimers van 40 jaar en ouder die niet zakelijk worden gereden, hoeven bezitters geen wegenbelasting te betalen. Dit omdat deze ‘hobbyistenauto’s’ meestal weinig op de weg komen. Wie profiteert van de overgangsregeling, betaalt slechts een kwart van de wegenbelasting voor de oldtimer met een maximum van in totaal € 123,- op jaarbasis. Als u zich hebt aangemeld voor de overgangsregeling, dan hoeft u zich voor het volgende jaar niet aan te melden. U krijgt in november automatisch een rekening voor de wegenbelasting voor het aankomende jaar. Zorg ervoor dat u de wegenbelasting op tijd - voor 1 januari - betaalt, anders geldt alsnog het volledige, reguliere tarief.

Lager tarief geldt vanaf 1 januari
Als u op dit moment het gewone tarief aan wegenbelasting betaalt voor de oldtimer, dan kunt u pas vanaf 1 januari gebruikmaken van de overgangsregeling. Voor die tijd moet u de het verzoek én de betaling doen. Koopt u een oldtimer en heeft de vorige eigenaar deze aangemeld voor de overgangsregeling, dan neemt u dit kwarttarief automatisch over. U  hoeft de overgangsregeling dan dus niet zelf aan te vragen. Verkoopt u uw oldtimer, brengt u deze naar de sloop, wordt de wagen gestolen of exporteert u deze naar het buitenland binnen het belastingjaar? Dan krijgt u de te veel betaalde belasting niet terug als u profiteert van de overgangsregeling.

Schorsen kenteken
Tijdens de verplichte winterstop, bent u niet verplicht het kenteken te schorsen. En dat u in de maanden december, januari en februari de weg niet op mag, betekent niet dat het kenteken voor die periode is geschorst. Zonder schorsing staat het kenteken gewoon als actief in het systeem van de RDW. Dit betekent dat u alsnog verplicht bent een geldige apk en een minimale WA-verzekering te hebben voor de wagen. Gaat u de oldtimer schorsen en maakt u gebruik van de overgangsregeling, dan krijgt u géén belastingteruggave. Wel bestaat de mogelijkheid de autoverzekering tijdens de schorsing op te schorten. Dat betekent dat u in die periode geen autopremie betaalt. Ook geldt er dan geen apk-plicht. Om die reden kan het interessant zijn om het kenteken van de oldtimer alsnog te schorsen. Aan de schorsing zijn wel kosten verbonden. Voor een oldtimer betaalt u daarvoor het laagtarief van € 24,10. Vanaf het moment dat u de schorsing opzegt, bent u direct verplicht een actieve autoverzekering én een geldige apk te hebben. Hebt u die niet, dan kunt u een boete krijgen. Voor het niet hebben van een geldige apk, ligt dat bedrag op € 140,-. Hebt u  geen verzekeringsbewijs? Dan betaalt u € 600,- aan boete.

Opschorten autoverzekering
Schorst u het kenteken van de oldtimer, dan moet u de autoverzekering zelf tijdelijk stopzetten (opschorten) bij de autoverzekeraar. Doetu dit, dan betaalt die periode geen premie. Wel hebben autoverzekeraars soms andere regels voor auto’s die profiteren van de overgangsregeling. Daarbij is opschorten niet altijd mogelijk. Vaak is dit het geval bij de specifieke oldtimerverzekering, maar dit kan ook het geval zijn bij de reguliere autoverzekering. Reden hiervan is de toch al vaak lage premie. Controleer voordat u het kenteken gaat schorsen of het nuttig is om dit te doen. Kunt u de verzekering niet opschorten, dan heeft het schorsen van het kenteken financieel gezien niet veel nut. Ténzij u natuurlijk van plan bent de oldtimer flink te restaureren, waardoor de apk-kosten veel lager uitvallen.

Oldtimerverzekering
Om een oldtimerverzekering af te kunnen sluiten, moet de datum van ingebruikname minimaal 25 jaar terug liggen. Met een oldtimerverzekering kunt  u de verzekering vaak niet opschorten. Wel heeft deze verzekering andere voordelen. Als u een oldtimerverzekering hebt en de weg niet op gaat in december, januari en februari, krijgr u van sommige autoverzekeraars korting op de premie. Bij andere verzekeraars kunt u verzekering tijdelijk on hold zetten, wat u ook weer premie scheelt. In de periode waarin u de oldtimer niet gebruikt, is de auto verzekerd tegen brand en diefstal, maar niet tegen verkeersrisico’s.

Apk-plicht
In de drie maanden waarin u de weg niet op mag met de oldtimer, kunt u een boete krijgen als u dat wél doet. Uitzondering is de rit naar het apk-keuringsstation. Als u het kenteken niet schorst, dan bent u namelijk alsnog apk-plichtig. Schors t u het kenteken wel tijdens de verplichte ‘winterschorsing’? Dan u niet aan deze apk-plicht te voldoen. Wel moet u ervoor zorgen dat u een geldige apk hebt zodra u de schorsing opheft. U  kunt voor de apk-keuring een tijdelijke ontheffing aanvragen. U  mag dan rond de afspraaktijd de weg weer op.

Klussen en stallen
De wintermaanden waarin u de weg niet op mag, worden door veel oldtimerbezitters gezien als een handige klusperiode. De auto mag de weg niet op, moet verplicht op privéterrein staan en dat betekent dat u drie maanden de tijd hebt om de wagen klaar te stomen voor de heerlijke lente- en zomermaanden. Daarbij komt dat rijden in de winter belastender is voor de oldtimer. Wilt u klussen? Zorg er dan voor dat u ruimte hebt, en dat u mag klussen in de ruimte waar u de oldtimer plaatst. Verder is het belangrijk dat de stalling niet al te vochtig is. Lang stilstaan in een vochtige, koude omgeving is niet goed voor een oldtimer. Hierdoor kan roestvorming ontstaan, kunt u last krijgen van vastzittende remschoenen en kan de accu slechter worden.  

Oldtimer rijden in de winter
Ben t u wel van plan om met de oldtimer te rijden in de winter, dan kunt u geen gebruikmaken van de overgangsregeling. U bent dan gewoon verplicht de reguliere wegenbelasting te betalen. Ook hebt u daarbij apk- en verzekeringsplicht. Profiteert u nu wel van de overgangsregeling, en besluit u dit jaar toch te willen rijden in de wintermaanden? Dan kunt u u afmelden voor de overgangsregeling. U  bent dan verplicht om het normale tarief voor het hele jaar (vanaf 1 januari) te betalen aan de Belastingdienst. De belasting die u al hebt betaald voor de overgangsregeling, krijgt u niet terug. Dit kost t heel veel extra voor maar één maandje rijden. Om de kosten te drukken, kunt u ervoor kiezen de oldtimer ná december af te melden voor de regeling. U hoeft de oldtimer dan alleen in december te stallen en betaalt vanaf januari de reguliere belasting voor het aankomende jaar. Kijk ook naar de verplichtingen vanuit de autoverzekering of oldtimerverzekering. Als u een oldtimerverzekering hebt, stelt de verzekeraar u soms verplicht de auto te stallen in de wintermaanden. Daar moet u dan ook rekening mee houden als u een oldtimer hebt die profiteert van de oldtimerregeling. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke rijder vraagt om ‘tussenauto’
 Automobilisten massaal bereid elektrisch te rijden
 'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
 Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10