zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisatieadviseurs moeten transparanter zijn over tarieven

21 november 2018 - De ruim 121.000 organisatieadviesbureaus in Nederland, goed voor een omzet van veertien miljard euro, doen er goed aan hun tarieven transparanter te maken. Klanten oordelen positief over het werk van organisatieadviseurs, maar willen meer uitleg over kosten en tarieven.

Brancheorganisatie ROA pleit voor meer transparantie met fair pricing.


Aanleiding is een van de aanbevelingen in het rapport Economisch Onderzoek en Advies van het economisch onderzoeksbureau Decisio dat donderdagavond tijdens het Consulting Captains Dinner wordt gepresenteerd. Dat is het jaarlijks evenement over de stand van zaken in de organisatieadviesmarkt. Decisio ondervroeg ruim 1300 opdrachtgevers van organisatieadviesbureaus over hun ervaringen met en de meerwaarde van deze beroepsgroep. In Nederland staan 121.000 organisatieadviesbureaus ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Bij 90 procent van de inschrijvingen betreft het een eenmanszaak.
 
Prijs-kwaliteitverhouding
Uit het onderzoek blijkt dat 77 procent van de ondervraagde opdrachtgevers ‘veel’ of ‘heel veel’ meerwaarde toeschrijft aan de kwaliteit en expertise van organisatieadviesbureaus, maar dat de kosteneffectiviteit opvallend laag wordt beoordeeld: slechts 29 procent van de respondenten ziet ‘veel’ tot ‘heel veel’ meerwaarde in de prijs-kwaliteitverhouding. Een groot deel, 57 procent, geeft aan geen feitelijke inschatting te kunnen geven van de verhouding tussen de geïnvesteerde kosten ten opzichte van het behaalde resultaat. 
De Raad van Organisatie Adviesbureaus (ROA), de brancheorganisatie van de organisatieadviesbureaus, herkent de uitkomsten van het onderzoek. Inzicht bieden in de kosten en tarieven van de snel groeiende bedrijfstak van organisatieadviesbureaus vindt de branchevereniging belangrijk. "Wij noemen dat fair pricing," vertelt ROA-voorzitter Johan van Triest. 
 
Fair pricing
Fair pricing moet vooral dienen om de klant duidelijkheid te bieden. "Die heeft vaak geen idee van wat reële tarieven zijn", aldus Van Triest. "Vraagt een adviseur veel te veel, dan is de kans groot dat je wordt geflest, maar zit een consultant ver onder de norm, dan zou u als klant moeten gaan twijfelen aan de kwaliteit van het advies. Transparante tarieven moeten de norm worden."
"In een adviesopdracht wordt steeds minder vaak gesproken over uurtarieven. Kenmerk van een adviesopdracht is immers vaak dat er verschillende expertises nodig zijn om tot de goede oplossingen te komen," schetst Van Triest. "Dat betekent dat organisatieadviseurs vaak in teams samen met opdrachtgevers aan oplossingen werken. Er wordt dan niet direct op het uurtarief gecontracteerd, maar meer op de aanpak en bovenal op het resultaat." 
Toch is het belangrijk om transparant te zijn over de uurtarieven, aldus van Triest. We worden niet vaak geconfronteerd met adviseurs of interim-managers die torenhoge tarieven vragen, maar iedere keer is er een te veel. Wij hechten waarde aan eerlijke tarieven die uitlegbaar zijn en binnen normen en morele standaarden passen. Ook dat noemen we fair pricing."
 
Publieke sector
"Opdrachtgevers moeten altijd verantwoording afleggen over de gemaakte kosten. Dat geldt niet alleen voor de publieke sector, maar ook voor het bedrijfsleven. Door openheid te geven maken we niet alleen inzichtelijk wat er met geld van opdrachtgevers gebeurt, maar ook wat het oplevert," aldus Van Triest. 
De respondenten geven aan dat wat hen betreft de meerwaarde van organisatieadviesbureaus vooral in ‘kwaliteit en expertise’ (77 procent) en ‘onafhankelijkheid’ (69 procent) zit. Ook het meteen kunnen beschikken over snelheid, capaciteit en een onafhankelijk oordeel wordt door 68 procent van de respondenten als belangrijke meerwaarde genoemd. Overige zaken die genoemd worden: ervaring, frisse blik van buiten, deskundigheid en inspiratie. 
 

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Een beetje integer'
 DNA van Nederlandse consultants wordt onderzocht
 Nederlander vindt financieel adviseur te duur
 Salarisbevriezing voor een derde topconsultants
 
 
reacties
 
Herman Oosterhof  |   | 
21-11-2018
 | 
09:14 uur
Dus, heel doorzichtig en niet gewichtig!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10