20 november 2018 -
"Waarschijnlijk onderschrijft u dat steeds meer dagelijkse taken worden geautomatiseerd. Zelfs een oprechte luddiet kan moeilijk weerleggen dat deze ontwikkeling gaande is," stelt Vincent Calcagnile, Senior Account Director EMEA bij WhereScape.
Hoewel veel professionals de potentie van automatisering zien, vooral op het gebied van efficiëntie, springen nog niet alle organisaties aan boord. Calcagnile legt uit waarom het zinvol is om de opties te overwegen.
"Als men het heeft over automatisering komt vaak de mogelijke impact op de werkgelegenheid ter sprake. Die is er echter niet per se. In de basis is automatisering niet bedoeld om mensen te vervangen, maar om voor een verandering te zorgen in het type werk dat zij verrichten. Denk bijvoorbeeld aan automatisering van tijdrovende en inefficiënte routinematige taken. Dit zorgt ervoor dat medewerkers zich kunnen focussen op het creëren van toegevoegde waarde. En er zijn meer redenen om de sprong te wagen," aldus Calcagnile. Hij benoemt de volgende drie motieven:
Sneller resultaten door een ‘agile’ bedrijfsvoering: De accuratesse van geautomatiseerde processen zorgt ervoor dat u resources efficient en consistent kunt inzetten. Daarmee kunnen projecten efficiënter worden afgehandeld. Het grootste voordeel hiervan is dat u de time-to-value van projecten kunt verkorten en resultaten beter kunt voorspellen. Hierdoor kunt u effectiever tegemoet te komen aan veranderende bedrijfseisen en het concurrerend vermogen van uw organisatie vergroten.
Meer doen met bestaande resources: Als programmeurs minder tijd kwijt zijn aan routinematige taken kunnen ze meer tijd besteden aan het strategische aspect van de projecten waaraan zij werken. Dit komt hun betrokkenheid ten goede en zorgt ervoor dat de oplossingen optimaal aansluiten op de behoefte. Ervaring leert dat developers op deze manier productiever zijn en de organisatie maximale meerwaarde bieden.
Maximale toegevoegde waarde door procesoptimalisatie: De tijd die nodig is om data te verwerken en om te zetten in relevante inzichten kan aanzienlijk worden verkort door middel van automatisering. Daardoor kunnen de business en IT-afdeling effectiever samenwerken. Er is meer tijd om vragen te stellen over de informatiebehoefte of de verkregen inzichten. Zo kunnen afdelingen samen de meeste toegevoegde waarden bieden voor de organisatie.
Hoe zou dat er dan uit kunnen zien? Een voorbeeld van een partij die geen kans aan zich voorbij laat schieten is Amazon. Het bedrijf maakte kort geleden bekend dat het robots gebruikt om goederen te verplaatsen binnen zijn magazijnen. Daarnaast gebruiken ze hoogstaande algoritmes om te voorspellen waar websitebezoekers naar op zoek zijn en hoeveel er in rekening moet worden gebracht. Deze algoritmes zijn in de loop der jaren voortdurend verfijnd op basis van analyses van het klantengedrag. Amazon wint hierbij door automatisering aan efficiëntie en klantervaring. Daarmee creëert de retailgigant concurrentievoordeel en kunnen andere bedrijven niet achterblijven.
"Laat er geen misverstand over bestaan: automatisering is tot op zekere hoogte onvermijdelijk. Bedrijven staan voor de keuze om deze ontwikkeling te omarmen en ervan te profiteren of om te blijven aarzelen en het concurrerend vermogen als sneeuw voor de zon te zien verdwijnen," sluit Calcagnile af.