Bedrijven lopen achter op schema digitale transformatie
19 november 2018 -
Organisaties hebben hoge verwachtingen van digitale transformatie, maar 40 procent loopt achter op schema of is zelfs helemaal nog niet begonnen met hun digitale transformatieprojecten. En slechts dertien procent heeft er vertrouwen in op de juiste koers te zijn om hun doelen te behalen.
Dit blijkt uit onderzoek van SnapLogic onder 500 IT-managers.
Vertraagde projecten zijn niet het enige probleem voor IT-professionals. Uit het onderzoek, uitgevoerd door Vanson Bourne, blijkt ook dat 69 procent van de bedrijven hun digitale transformatiestrategie heeft moeten herzien. Maar liefst 59 procent geeft aan de digitale transformatie helemaal anders te willen doen als dat mogelijk zou zijn. Verwarring binnen de organisatie is voor 58 procent de voornaamste reden waarom de digitale transformatie moeizaam verloopt; vaak is het onduidelijk wat het doel is van een digitale transformatie.
Obstakels voor digitale transformatie
Interne politiek (34 procent), gebrek aan een partij met eindverantwoordelijkheid (22 procent) en een gebrek aan buy-in van het senior management (zeventien procent) worden gezien als belangrijke obstakels voor digitale transformatie. Daarnaast geeft 55 procent van de IT-managers aan dat ze worden gehinderd door legacy-technologie of dat de juiste technologie niet aanwezig is binnen het bedrijf. 33 procent beschikt niet over het juiste talent en 31 procent geeft aan dat datasilo’s voor problemen zorgen.
Daarnaast heeft twintig procent van de organisaties hun digitale transformatieprojecten van tevoren onvoldoende getest of geen pilot gedraaid voordat het project binnen het gehele bedrijf werd uitgerold. Opzienbarend is het gegeven dat 21 procent een project uitrolde terwijl er in (een deel van) het bedrijf een onsuccesvolle pilot was uitgevoerd.
"Ondanks alle discussie over digitale transformatie in de afgelopen jaren blijkt uit het onderzoek dat er voor bedrijven nog veel werk te verrichten is om succesvol te worden," zegt Gaurav Dhillon, CEO van SnapLogic. "Voor bedrijven is het wellicht een schrale troost dat ze niet de enige zijn die er moeite mee hebben. Voor technologiebedrijven is dit een teken dat ze klanten beter moeten adviseren en ondersteunen in hun digitale transformatie. Alleen zo kunnen we de digital-first economie realiteit laten worden."
Succescriteria
Bedrijven die hun digitale transformatie voltooien, moeten zich volgens de ondervraagde IT-managers richten op drie belangrijke criteria voor succes: investeren in de juiste technologie, het betrekken van alle afdelingen in strategieontwikkeling en investeren in training voor medewerkers.
Nieuwe technologieën zullen naar verwachting de meeste impact hebben op het succes van de digitale transformatie. 68 procent van de ondervraagden acht kunstmatige intelligentie en machine learning essentiële onderdelen voor het versnellen van digitale transformatie-projecten.
"Digitale transformatie gebeurt niet van de ene op de andere dag en er is geen wondermiddel dat succes garandeert," zegt Dhillon. "Om succes te behalen met digitale transformatie moeten organisaties ervoor zorgen dat ze de juiste strategieën en plannen hebben, leiderschap op managementniveau toewijzen en slimme technologie omarmen. Ze moeten hierbij bepalen waar ze kunstmatige intelligentie of machine learning het beste in kunnen zetten. Als dit op de juiste manier gebeurt, volgt een succesvolle digitale transformatie snel."