5 mei 2004 -
Werknemers die zich in de tijd van de baas inzetten voor de maatschappij, zijn op verscheidene fronten zeer rendabel voor het bedrijf. Deze mensen staan positiever in hun werk en produceren uiteindelijk beter dan mensen die geen vrijwilligerswerk doen.
Tot die conclusie komen drs. M. Breedijk en professor T. Schuyt van de Vrije Universiteit, werkgroep Filantropie, in Amsterdam in een onderzoek naar de effecten van maatschappelijk vrijwilligerswerk door werknemers.
Regeling Het onderzoek is uitgevoerd bij ABN Amro waar de regeling om vrijwilligerswerk in de tijd van de baas te kunnen doen in de CAO is vastgelegd. Bij de bank werken ruim 3000 werknemers op vrijwillige basis aan meer dan 240 projecten. De thema's waarmee wordt gewerkt, zijn jeugd, talent en achterstand.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen Uit het onderzoek van Schuyt en Breedijk blijkt dat invoering van de regeling vrijwilligerswerk voor 30 procent van de deelnemers aanleiding was aan het programma mee te gaan doen. Behalve de bank hebben ook andere bedrijven dergelijke regelingen in de CAO vastgelegd. Het vrijwilligerswerk van werknemers vloeit voort uit het maatschappelijk verantwoord ondernemen dat sinds de jaren negentig in opkomst is.
Jonge veelverdieners Jonge, snelle veelverdieners verrijken hun leven anno 2004 door zich ook regelmatig in de tijd van de baas in te zetten voor het algemeen nut. Ze willen hun leven meer inhoud geven door niet alleen veel geld te verdienen maar ook charitatief actief te zijn.