Kosten, overlap en cultuurverschillen zijn fusie-killers
25 maart 2001 -
Fusies mislukken vaak door het uit de hand lopen van de integratiekosten en het overschatten van de overlappende activiteiten of markten waardoor schaalvoordelen minder zijn.
Ook zijn de verschillen tussen de bedrijfsculturen vaak zo groot dat fusies pas na veel ellende in de praktijk kunnen worden gebracht. Dit blijkt uit cijfers van KPMG.
Het aantal grensoverschrijdende fusies en overnames is in vier jaar meer dan verdubbeld; van bijna 3000 in 1996 tot meer dan 7.000 in 2000. In het totale aantal fusies stijgen met name de grensoverschrijdende fusies. Wereldwijd is het fusie- en overnamevolume de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd tot een totaal van 3,5 miljard dollar, volgens berekeningen van Goldman Sachs.
In de financiële sector vonden veel fusies plaats. Verder fuseerden in de ICT-sector automatiseringsbedrijven met consultancyfirma's. De meeste fusies hebben zich echter voorgedaan in de telecom- en mediasector. De beoogde fusies verlopen niet altijd naar wens. Zo ging de fusie tussen KPN en Telefonica niet door. UPC kondigde aan SBS over te nemen maar kon dit niet bekostigen door een gedaalde beurskoers. KLM gaat niet samen met Alitalia en de fusie Daimler-Chrysler mislukt.