zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje

15 november 2018 - Innovatie is bij 69 procent van de organisaties een topprioriteit. Slechts zeven procent van alle organisaties innoveert zelfstandig, de rest werkt samen om efficiëntie te behalen of kosten te besparen. Gemiddeld wordt er met drie verschillende partners aan een innovatietraject gewerkt.

De favoriete partners van organisaties zijn hun eigen medewerkers (66 procent) en externe partners (49 procent), bij voorkeur IT-partijen (48 procent). Dit blijkt uit het onderzoek ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’ uitgevoerd in opdracht van ilionx en QNH Consulting.



Voordelen en nadelen innoveren met partners
Het werken met partners levert zowel voor- als nadelen op volgens de managers van Nederlandse organisaties. Het grootste voordeel van samenwerken met een partner is het verkrijgen van nieuwe inzichten (56 procent). Ook de toegang tot nieuwe technologieën (35 procent) en kennis (33 procent) zijn belangrijke voordelen. Nadelen zijn vooral de tragere processen (42 procent), vertrekkende kennis (41 procent) en minder overzicht (34 procent).
 
Eigenschappen favoriete partners
De keuze voor de juiste partner is belangrijk. In het selectieproces wordt naar diverse variabelen gekeken. De kennis die een eventuele innovatiepartner meebrengt, is hierbij van doorslaggevend belang, al speelt dit iets minder bij kleine organisaties. Een mogelijke oorzaak is het specialistische karakter van deze organisaties. Het hebben van een partner met een gevestigde naam is voor de meeste organisaties onbelangrijk, slechts zeven procent selecteert op deze eigenschap. Het draait dus vooral om de creativiteit die een partner met zich meebrengt.
Wiebe de Boer, CEO ilionx en QNH: "Dit onderzoek bevestigt wat wij in de markt zien gebeuren: zelden innoveren organisaties alleen. Samenwerken aan innovatie in de keten wordt steeds meer gemeengoed. Een verstandige keuze, want duurzame partnerships brengen nieuwe inzichten, kennis en een hoop andere voordelen met zich mee. Vertrekkende kennis zou geen nadeel mogen zijn van innovatietrajecten. Duurzame partnerships stoppen niet zodra een traject is afgerond. Een goede partner zorgt ervoor dat de ingebrachte kennis in de organisatie geborgd wordt en is niet bang de eigen kennis te delen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatie en klantgerichtheid: sleutel voor een succesvolle supply chain-strategie
 Samenwerking blijft de dominante trend in R&D en innovatie
 ‘Keeping the lights on’ en innovatie staan op gespannen voet binnen IT-afdeling
 Driekwart CIO's zegt dat snellere innovatie customer experience in gevaar brengt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10