8 november 2018 -
Bedrijven die actief werken aan hun cultuur zijn aantoonbaar succesvoller; niet alleen hebben ze vaak een hogere omzet, maar hun digitale innovaties hebben ook een hogere slagingskans. Dat blijkt uit onderzoek van Cognizant en HfS Research.
Een bedrijfscultuur die digitale innovaties ondersteunt herken je aan de volgende symptomen:
Alle neuzen staan er dezelfde kant op
Aan wie u het ook vraagt, elke medewerker uit elke laag van het bedrijf geeft hetzelfde antwoord als u vraagt naar de ambities en mogelijkheden voor de toekomst. Van nieuwe medewerkers tot managers; iedereen heeft dezelfde visie.
Leiderschap werkt er zowel horizontaal als verticaal
Wanneer u leidinggeeft aan een afdeling is het mooi dat u daar als inspirator en coach wordt gezien. Maar in een gezonde werkcultuur is een leider daarnaast ook een voorbeeld voor zijn gelijkgestemden en zelfs collega’s hoger in de boom. De ultieme leidinggevende is dus een bron van inspiratie voor elke collega.
Mensen voelen dat ze ertoe doen
Het is voor medewerkers van essentieel belang om goed samen te kunnen werken. Dit is de basis voor een succesvolle carrière; vanaf de eerste maanden bij het bedrijf tot het bijscholen in een later stadium. Samenwerken is essentieel en de boodschap is daarmee eenduidig: de mens staat centraal, ook in moeilijke tijden.
Mensen communiceren er graag
Medewerkers nemen uit zichzelf deel aan een aantal formele en informele communicatiekanalen. Uit angst iets te missen willen zij graag op de hoogte worden gehouden en liever ruim voor een evenement alle informatie hebben, dan in een onpersoonlijke mail alles achteraf te moeten lezen. Door informatie ruimschoots op tijd te delen kunnen managers hun medewerkers hierbij vragen om mee te denken.
Werk wordt er als belangrijk deel van het leven gezien
Of we het willen of niet, werk vormt een significant onderdeel van ons leven. Wáár iemand werkt neemt dan ook een speciale plek in. Het sociale leven bestaat natuurlijk niet alleen uit collega’s, maar zij vormen wel een groot deel van het plaatje. Samenwerken schept nou eenmaal een band.
Het knettert er van de energie
U weet dat een sfeer goed is als u de energie voelt knetteren zodra u de werkplek betreedt. De bron van alle samenwerking bruist en het gonst er van dynamiek.
Mensen zijn er op hun gemak
Er hangt een prettige sfeer op de werkvloer en er is geen angst om een mening te hebben of iets verkeerd te zeggen. Ideeën kunnen met een gerust hart worden geopperd, er mag overlegd worden en mensen hoeven niet in een hoekje te kruipen en zachtjes te praten wanneer ze iets willen bespreken. Wanneer iemand iets voorlegt aan zijn of haar manager, is hij ervan overtuigd dat hij wordt gehoord.
Er is geen strijd
Werk wordt als interessant ervaren en moet voornamelijk bijdragen aan iemands ambities en carrièredoelen. Het gaat niet zozeer om salaris, maar meer om wat een functie voor iemand kan betekenen, zowel nu als in de toekomst.
Er is weinig verloop
Het behoud van personeel zegt veel over een bedrijf; vooral bij mensen in een startersfunctie en in het middensegment. Wanneer mensen langer blijven dan verwacht, spreekt dat boekdelen over de kracht van de bedrijfscultuur. Andersom geldt hetzelfde; wanneer mensen snel vertrekken, moet er worden gekeken of dat niet ligt aan bijvoorbeeld het gebrek aan emancipatie of persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden.
Verandering wordt er omarmd
In een gezonde organisatie wordt verandering enthousiast ontvangen; het hoort immers bij het bedrijfsleven. Als u uit het verleden weet dat er transparant en zorgvuldig met wijzigingen wordt omgegaan, kijkt u gerust en vol vertrouwen vooruit.
Euan Davis, associate vicepresident bij Cognizant’s Center for the Future of Work EMEA: "In deze digitale tijd volgen de ontwikkelingen elkaar snel op, wat vraagt om innovatievermogen en samenwerking. De sleutel tot succes is geen technologisch foefje, het draait om getalenteerde en geïnspireerde medewerkers. Een gezonde bedrijfscultuur ondersteunt mensen in hun motivatie om effectief te werken."