AI verhoogt productiviteit niet zolang angst heerst
2 november 2018 -
Artificial Intelligence (AI) kan de productiviteit van werknemers een boost geven, maar dan moeten organisaties eerst het vertrouwen van hun werknemers winnen. Ook moet het personeel worden bijgeschoold zodat er optimaal geprofiteerd kan worden van de voordelen.
"AI wordt al ingezet voor het uitvoeren van essentiële taken in verschillende sectoren, maar het kan ook worden gebruikt om de productiviteit van het personeel te verhogen," zegt Robert van Veggel, Managing Director bij Hays.
Onderzoek van PwC suggereert dat AI tegen 2030 15,7 biljoen dollar kan bijdragen aan de wereldeconomie, waarvan 6,6 biljoen dollar is toe te schrijven aan de stijgende productiviteit. PwC verwacht dat deze winst uit de automatisering van processen komt, gecombineerd met AI-technologieën die de huidige arbeidskrachten ondersteunen.
Positief effect op de productiviteit
Dat AI nu al een positief effect heeft op de productiviteit, blijkt uit twee recente voorbeelden uit de laatste Hays Journal. Uit het eerste voorbeeld blijkt dat fondsmanagers AI gebruiken om (social) media van bepaalde bedrijven te volgen waarmee ze belangrijke informatie verzamelen die de aandelenkoersen kunnen beïnvloeden. Het andere voorbeeld gaat over een huisarts die een AI-systeem uitprobeert dat een triage van patiënten uitvoert om te bepalen wie primaire zorg nodig heeft.
Zeker in landen met een lage productiviteitsgroei kan AI een bepalende rol spelen. Dit is nodig, want de Global Skills Index van Hays laat zien dat veel landen vastzitten in een vicieuze cirkel van lage groei. Daarbij heeft een zwakke productiviteitsgroei sinds de crisis tien jaar geleden geleid tot minder investeringen in arbeid en kapitaal, waardoor de totale productiviteit verder is afgenomen.
AI stimuleert de vraag naar hoogopgeleide professionals
Productiviteitsgroei kan worden bewerkstelligd door eenvoudige taken door machines te laten uitvoeren. Hierdoor verdwijnen waarschijnlijk een aantal banen, maar AI creëert juist ook banen door de stijgende behoefte aan meer hoogopgeleide professionals.
Joanna Bryson, Associate Professor in AI aan de Universiteit van Bath, geeft het voorbeeld van een bank die chatbots gebruikt om basisvragen van klanten te behandelen: "Je zou denken dat dit het aantal mensen dat de telefoons beheert zou verminderen, maar ze zagen juist dat klanten zich meer betrokken voelden en uiteindelijk meer contact met de bank opnamen."
Robert Schwarz, Managing Director ANZ bij Nuance Communications, sluit zich hierbij aan: "Virtuele assistenten stellen organisaties in staat om hun klanten een snelle en accurate service aan te bieden. Dit verlaagt de kosten van callcenters en heeft ook als gevolg dat callcenter-medewerkers meer taken kunnen uitvoeren die complexer van aard zijn en meer waarde toevoegen."
"Met de overname van routinematige of repetitieve taken kunnen medewerkers zich richten op de meer opwindende aspecten van hun werk of zelfs naar andere gebieden van het bedrijf overstappen," zegt Van Veggel. "Bijscholen is essentieel om ervoor te zorgen dat mensen hooggekwalificeerde experts in hun vakgebied worden."
HR moet vertrouwen opbouwen en angsten wegnemen
Hoewel AI sommige banen ongetwijfeld makkelijker zal maken, kan het ook de angst voor baanzekerheid bij werknemers vergroten. Het onderzoek ‘Is automation labor displacing? Productivity growth, employment, and the labor share’ van David Autor en Anna Saolomons, toont echter aan dat AI een positief effect heeft gehad op de totale werkgelegenheid.
"HR zal de implementatie van AI moeten ondersteunen en ervoor moeten zorgen dat het op een verantwoorde manier wordt gebruikt, terwijl de bedreiging die veel werknemers ervaren wordt verminderd," zegt Van Veggel. "Een deel hiervan zal bestaan uit praten over de achterliggende reden en uitleggen hoe AI werknemers kan helpen om hun werk uit te voeren en hun carrière te ontwikkelen."
Owen Tebbutt, Marketing Leader, Cognitive Process Transformation bij IBM Global Business Services ondersteunt dit verhaal: "Hoe opener een organisatie kan zijn over waarom en waar ze deze technologieën gebruiken, hoe minder bezorgd werknemers zullen zijn. Het moet gebaseerd zijn op emancipatie. AI is er niet om banen te vervangen, maar om het werk impactvoller, aangenamer en productiever te maken. HR moet enthousiast zijn over de zaken waar deze technologie invloed op heeft en dit uitdragen om mensen productiever, gelukkiger en tevredener te maken."
Op langere termijn bestaat er weinig twijfel: AI zal een belangrijke rol spelen bij het opzetten en runnen van een organisatie. "Een mens is slechts in staat om een bepaalde hoeveelheid werk op zich te nemen, dus daar hebben we hulp bij nodig en dat is waar AI om de hoek komt kijken," vertelt Owen. "De keuze is vrij karig: we kunnen ofwel verdrinken in gegevens of een manier vinden om klanten en medewerkers te helpen."
Volgens Hays is dit laatste mogelijk zolang werkgevers openstaan voor de invoering van AI en waar nodig opleidingen aanbieden aan werknemers. Op deze manier creëert AI uiteindelijk een meer betrokken en productieve beroepsbevolking.
Deze bevindingen worden verder toegelicht in de laatste Hays Journal