zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke rijder betaalt ten onrechte eigen risico

31 oktober 2018 - Het eigen risico bij een schadegeval, kan onder bepaalde voorwaarden doorbelast worden aan de werknemer. In 60 procent van alle schadegevallen wordt het eigen risico ten onrechte doorbelast. 

Bij schade ontstaan tijdens werktijd mag het eigen risico niet doorbelast worden. Daarnaast worden er regelmatig te hoge eigen risico-bedragen afgesproken, soms tot wel € 750,-.


 
Schade rijden met leaseauto
Schade rijden met een leaseauto kan altijd gebeuren. Als het een schade betreft waarbij de verzekering een eigen risico doorbelast, dan kan deze onder bepaalde voorwaarden weer voor rekening zijn van de zakelijke rijder. De manier waarop het eigen risico afgehandeld wordt is bepaald in de autoregeling. Hierin worden de afspraken vastgelegd tussen de zakelijke rijder/leaserijder en de werkgever over het gebruik van de zakenauto/leaseauto. Van alle ruim 1,3 miljoen zakelijke rijders heeft 81 procent* een autoregeling ondertekend.
 
Afhandeling eigen risico
De afhandeling van het eigen risico tijdens een schadegeval is één van de hoofdstukken uit een autoregeling. In 60 procent van alle autoregelingen wordt het eigen risico van een schade tijdens werktijd onterecht doorbelast wordt aan de werknemer. Dit is rechtstreeks in strijd met artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek. Hierin staat dat de werknemer bij schade tijdens werktijd geen eigen risico dient te betalen. Behalve als er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
 
Te hoge risico-bedragen
Regelmatig worden er ook te hoge eigen risico-bedragen doorbelast, althans volgens VZR. Het gemiddelde eigen risico ligt tussen de € 150,- en € 300,-, terwijl € 500,- of meer geen uitzondering is. VZR adviseert dan ook om niet akkoord te gaan met een eigen risico dat hoger ligt dan € 300,-.
 
Autoregelingen
Het aantal afgesloten autoregeling stijgt. Nu heeft 81 procent van alle werknemers een autoregeling van de werkgever ontvangen. Vorig jaar was dat nog 76 procent. Een autoregeling is een goed middel om afspraken vast te leggen tussen werknemer en werkgever over het gebruik van de leaseauto. De afspraken in de autoregeling dienen wel evenwichtig te zijn voor beide partijen. Laat bij twijfel uw autoregeling extern controleren.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijk rijder blijft ‘appen’
 Zakelijk rijder kiest steeds vaker voor hybride of elektrisch
 Zakelijk rijder rijdt niet in auto van keuze
 ‘Zakelijke rijders willen telefoonprotocol’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10