30 augustus 2018 -
Stemt u ook actief mee met de stemtools op congressen? Of schrijft u zich online in? De kans is groot dat uw mening wordt opgeslagen bij talloze bedrijven over de hele wereld.
De AVG heeft de eventindustrie flink aan het denken gezet over de veiligheid van de informatie die op congressen wordt gedeeld. Dit is inmiddels merkbaar in salescijfers.
Oprichter Tom Vroemen van BuzzMaster: "De eventindustrie raakte in de afgelopen jaren steeds meer gewend aan tools en sites om deelnemers te informeren of te engageren, waardoor online interactie niet meer weg te denken is bij moderne congressen." Organisatoren beginnen zich nu echter steeds meer af te vragen wat er gebeurt met de data die aan het web wordt toevertrouwd.
Online interactie tools
Online interactie tools hebben vaak een aanvullend businessmodel dat de data verkoopt aan geïnteresseerde partijen. Zo kunnen de kosten voor eindgebruikers laag worden gehouden. Hoewel deelnemers meestal correct om toestemming wordt gevraagd gaat dat in de sensatie van het live moment vaak onbewust aan ze voorbij.
Maar ook wanneer data niet wordt verkocht blijft de cloud een grote onzekere factor. Want hoe zit het met de opslag en de beveiliging? Vaak passeert de data de netwerken en servers van tientallen bedrijven om de werking van een tool mogelijk te maken. Waterdichte beveiliging is zo moeilijk te garanderen.
Bewustzijn over datastromen
Vroemen: "We zien bedrijven strategiesessies organiseren met een hoge mate van geheimhouding, maar sturen gedurende die sessies al hun data onbewust de cloud in zonder garanties over beveiliging en toegang tot de informatie. We merken dat sinds de invoer van de AVG het bewustzijn van datastromen enorm is toegenomen. De telefoon staat roodgloeiend voor de offline variant van ons product die interactie via de smartphone mogelijk maakt zonder dat de data de zaal verlaat. Dit bieden we al jaren aan, maar tot aan de invoering van de AVG was hier nog volstrekt geen interesse voor."