zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer

29 augustus 2018 - Met een vierde plek in het rijtje van meest gebruikte communicatiemiddelen op de werkvloer wint WhatsApp, na email, mobiele en vaste telefoon, terrein. Vooral millennials gebruiken de app om contact te onderhouden met collega’s en zakelijke relaties.

Ondanks de populariteit van deze zakelijke communicatietool zorgt het gebrek aan gedragsregels ook voor wrijving op de werkvloer. Het is zelfs zo dat 46 procent van werkend Nederland het liefst direct uit zakelijke WhatsApp-groepen stapt. Tele2 deelt, op basis van onderzoek onder ruim 1500 werkgevers en werknemers tussen de achttien en 65 jaar, drie gedragsregels die het app-contact met collega’s kunnen verbeteren.


 
Zat er maar een Out of Office op WhatsApp
Email is nog steeds hét communicatiemiddel dat op de werkvloer het liefst wordt gebruikt, gevolgd door de telefoon (vast en mobiel). Ook voicemail, sms, LinkedIn en Skype zijn populair bij werkend Nederland. Opvallend is het gebruik van WhatsApp op de werkvloer. Slechts een kwart zit tegenwoordig niet in een werkgerelateerde app-groep. Ondanks de populariteit van dit communicatiemiddel beschikken weinig organisaties over gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer, waardoor collega’s zich regelmatig aan elkaar storen. Collega’s die buiten werktijd van alles delen in de werk-appgroep wekken het meeste irritatie op (41 procent), gevolgd door collega’s die overal op reageren, altijd het laatste woord hebben of communiceren met veel hoofdletters en uitroeptekens. Als gevolg hiervan zijn veel werknemers en werkgevers de appgroep liever kwijt dan rijk. En ondanks dat 43 procent van werkend Nederland de meldingen van berichten in de werk gerelateerde appgroepen al regelmatig ‘dempen’, snakt zelfs bijna één derde van de werknemers naar een Out of Office-reply op de app.
 
Ondanks irritatie toch verbondenheid
Ondanks een behoorlijke dosis irritatie, blijkt zakelijk WhatsApp-contact met collega’s toch ook aantoonbaar bevorderlijk voor de onderlinge relaties. De app zorgt in bijna de helft van de gevallen voor een betere band tussen collega’s. Bovendien heeft 50 procent van de ondervraagden sinds deelname aan de werkgerelateerde WhatsApp-groep een betere verstandhouding met het team. "Er is sprake van een haat-liefde verhouding", concludeert Barry Wissink, directeur Tele2 Zakelijk. "Hoe geliefd WhatsApp ook is, als gevolg van de ergernissen, verlangen we naar een Out of Office-reply op de tool. Dit gaat zelfs zo ver dat 54 procent van de werkgevers het liefst direct uit de zakelijke WhatsApp groepen wil stappen, net als 37 procent van de werknemers. Zakelijke inzet van WhatsApp lijkt ingegeven door de gewoonte vanuit privégebruik en wint snel terrein. Maar niet iedereen is hiervan gediend. Het is duidelijk dat zowel werkgever als -nemer moet aftasten hoe deze nieuwe vorm van bereikbaarheid iets toevoegt." Tele2 moedigt zakelijk werkend Nederland aan om met elkaar in gesprek te gaan over duidelijke regels voor het gebruik van nieuwe communicatiemiddelen op de werkvloer. Want zonder duidelijke spelregels, ligt irritatie op de loer.
 
Gouden gedragsregels voor WhatsApp op de werkvloer
In bedrijven waar (ongeschreven) WhatsApp-regels gelden, kwamen onderstaande drie gedragsregels als winnaar uit de bus.
 
1.Geen privéberichten delen in zakelijke app-groep
 
2.Niet een enkele collega aanspreken in de zakelijke app-groep, zoals bv.bij felicitaties.
 
3.Alle informatie in één bericht plaatsen, niet in separate berichten
 
Lees hier de WhatsApp opschoontips die Tele2 eerder presenteerde.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor uw sollicitatie via social media
 Communiceren via WhatsApp kan grote gevolgen hebben
 Tips voor een betere klantervaring binnen een omnichannel strategie
 Nederlander krijgt 65 berichten per dag via WhatsApp
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10