21 augustus 2018 -
Een kwart van de Nederlandse werknemers tot 24 jaar probeert op het werk nooit iets nieuws. De helft hiervan doet op het werk puur en alleen wat van ze wordt gevraagd.
Werknemers pieken op hun 44ste met ondernemend gedrag. Ongeveer de helft van deze groep probeert met regelmaat (32,6 procent) nieuwe dingen op het werk. Dit zijn resultaten uit een onderzoek van onderzoeksbureau Marktpeiler, in opdracht van ondernemer Dennis Heijn. Hij verwerkte de nieuwste inzichten over persoonlijke en organisatorische groei in zijn nieuwe boek The Fearless Monkey.
Twintigers minder innovatief als eind veertigers/begin vijftigers
Meer dan de helft (73,1 procent) van de werknemers tot 25 jaar geeft aan soms wat nieuws te proberen (met regelmaat of zo af en toe). De werknemer tussen 45 en 54 jaar oud is veel vernieuwender; 88 procent probeert af en toe of regelmatig iets nieuws. "Succes komt nooit door alleen braaf de regels te volgen,", vertelt Heijn. "Of het nu gaat om een voetbalteam, orkest of een marketingcampagne. Afspraken en regels zijn onmisbaar voor goede interactie, uiteraard, maar het verschil wordt gemaakt door de mensen die op het juiste moment durven af te wijken van de regels. Nieuwe dingen proberen op uw werk is key om het bedrijf te laten groeien, maar ook om persoonlijk te kunnen groeien."
Sneller nieuwe dingen proberen
Meer dan vier procent (4,4 procent) van de werkende mensen wil graag nieuwe dingen proberen op het werk, maar durft niet. Het lef om te starten met nieuwe dingen (''fearless'' worden) lijkt iets te zijn wat mensen in de loop der tijd ontwikkelen. Heijn vindt dat jammer: "Een werknemer die zonder angst stappen zet, groeit als mens en kan ook groei voor de organisatie betekenen."