16 augustus 2018 -
89 procent van de hoogopgeleide medewerkers vindt het belangrijk om zichzelf te ontwikkelen middels trainingen en opleidingen.
Iets meer dan de helft (56 procent) van de medewerkers heeft in 2017 of 2018 daadwerkelijk een training gevolgd. Daar staat tegenover dat 32 procent de laatste die jaar geen enkele opleiding heeft gevolgd.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Edubookers. Een van de redenen is dat slechts 46 procent van de respondenten aangeeft dat de werkgever voldoende budget beschikbaar stelt voor het volgen van een opleiding of training. 52 procent van de ondervraagden geeft aan tussen de € 1.000-€ 1.500 per jaar te willen. 27 procent wil meer dan € 1.500 en zestien procent zegt voldoende te hebben aan een bedrag tussen de € 500-€ 1.000 per jaar.
Individuele leerrekening
Om een leven lang leren te borgen heeft het huidige kabinet reeds beleid ontwikkeld wat er op is gericht om iedere Nederlander met een startkwalificatie te voorzien van een individuele leerrekening. Dit lijkt aan te sluiten op de behoefte, want 72 procent van de respondenten geeft aan dat een individueel leerbudget meer stimuleert dan een collectief budget. 91 procent vindt het vervolgens belangrijk om zelf te bepalen waarin hij/zij zich wil ontwikkelen. Vakbond CNV bijvoorbeeld speelt hier met de James Leerrekening succesvol op in.
De rol van de werkgever
Een goed scholingsbeleid lijkt werkgevers kansen te bieden om zich te onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt. Maar liefst 87 procent van de medewerkers vindt het belangrijk om te werken voor een organisatie die leren stimuleert en faciliteert. 80 procent geeft aan het leuk te vinden om met leren en ontwikkelen bezig te zijn.
Uit het onderzoek blijkt echter dat werkgevers nog veel kansen laten liggen. Bijna twee derde van de ondervraagden is bekend met het opleidingsbeleid van de eigen organisatie, maar slechts iets meer dan een derde vindt dat de werkgever een passend opleidingsaanbod biedt. 81 procent van de medewerkers gebruikt Google dan ook als belangrijkste bron om een opleiding te vinden.
Leren stimuleren
Medewerkers willen graag leren, met als verreweg belangrijkste reden (91 procent): Persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast worden als belangrijkste drijfveren genoemd up-to-date blijven binnen mijn vakgebied en het vergroten van carrièrekansen.
De drie belangrijkste manieren waarop werknemers gestimuleerd worden om te leren zijn: door ontwikkeling te belonen (bijvoorbeeld door het budget te verhogen), door opleidingen onderdeel te maken van de functioneringsgesprekken en door trainingservaringen van collega’s te delen in de organisatie.
Respondenten geven aan dat de eigen manager (42 procent) en collega’s (33 procent) de belangrijkste invloed hebben op de scholingsintentie.
Werkgevers kunnen scoren met een goed opleidingsbeleid
Hoogopgeleide medewerkers willen graag leren en vinden het belangrijk dat de werkgever hierin faciliteert. Een individueel leerbudget werkt motiverend en het merendeel denkt hierbij aan een jaarlijks budget van meer dan € 1.000. Werkgevers kunnen het scholingsbeleid optimaliseren door een passend opleidingsaanbod aan te bieden en door lijnmanagement en collega’s actief bij het scholingsbeleid en de uitvoering daarvan te betrekken.