zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder

9 augustus 2018 - De premie voor het verzekeren van een elektrische auto is nog altijd hoger dan die voor een vergelijkbare auto op benzine. Gemiddeld is dat 35 procent.

Dit blijkt uit onderzoek van goedkoopsteautoverzekering.net.


In het onderzoek zijn tien verschillende verzekeringsmaatschappijen met elkaar vergeleken. In het onderzoek werd de premie voor de Volkswagen UP! vergeleken met de premie voor de Volkswagen e-UP!. In de premieberekening werd uitgegaan van een persoon van 48 jaar oud met tien schadevrije jaren. Uit de gegevens blijkt dat de premie voor het verzekeren van een elektrische auto 35 procent hoger ligt dan de premie voor het verzekeren van een auto op benzine. Ook zijn er grote verschillen te zien tussen de verschillende verzekeraars. Zo liggen de premies voor de twee verschillende verzekeringen bij FBTO, ANWB, OHRA en Aegon redelijk dicht bij elkaar, terwijl er tussen de premies voor de twee verschillende verzekeringen bij Centraal Beheer Achmea, DITZO, Nationale Nederlanden, Univé, ABN Amro en In Shared hele grote verschillen bestaan.

Slechts eenmaal lagere premie
Van de tien onderzochte verzekeraars was er slechts één verzekeraar waarbij de premie voor de elektrische auto lager was dan de premie voor de auto op benzine, namelijk de ANWB. Voor de Volkswagen e-UP! is de premie tien procent lager dan voor de gewone Volkswagen UP! De reden hiervoor is dat de ANWB een actie heeft waarbij zij 30 procent korting bieden op de verzekering van een elektrische auto. Hiervoor hebben zij gekozen om de aanschaf van een elektrische auto te stimuleren. De korting wordt standaard verwerkt in de basispremie.

Hoge aanschafwaarde
Een van de reden dat het verzekeren van een elektrische auto duurder is is de hoge aanschafwaarde van de elektrische auto. Doordat de aanschafprijs duurder is, komt de premie ook hoger te liggen. Daarnaast zijn er nog een aantal andere reden waarom de premie voor een elektrische auto hoger is. Zo zijn bijvoorbeeld de onderdelen voor een elektrische auto duurder, waardoor een schade al snel op een flink bedrag kan uitkomen. Ook hebben elektrische auto’s een langere remweg doordat ze vaker zwaarder in gewicht zijn dan normale auto’s. Hierdoor is de kans op schade groter.

Daling verwacht
Wel wordt verwacht dat de premies voor elektrische auto’s in de toekomst omlaag zullen gaan. De regering wil ook dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s rijden. Om dit te realiseren is het daarom van belang dat de premies voor de verzekeringen van elektrisch auto’s gaan dalen. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaseauto gaat vaak mee op vakantie, behalve een elektrische
 Fenomenale groei verkoop elektrische auto’s
 Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs
 Zakelijke leaserijder wil portemonnee trekken voor duurzame mobiliteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10