zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om jongeren te werven

8 augustus 2018 - De komende jaren betreedt Generatie Z (jongeren tussen de achttien en 24 jaar) in groten getale de arbeidsmarkt. Voor werkgevers kan het aannemen van deze jongeren een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort waar veel bedrijven mee kampen.

Voor hen is het dus belangrijk om inzicht te hebben in de wensen en behoeftes van Generatie Z. Monsterboard geeft werkgevers vier inzichten en tips om deze jongeren effectief te werven.


 
1.    Biedt vacatures mobiel aan. Uit onderzoek blijkt dat van alle generaties op de arbeidsmarkt, Generatie Z het liefst via de mobiele telefoon naar werk zoekt. Zorg er dus voor dat uw vacatures leesbaar zijn via mobiel, maar ook dat ze online te vinden zijn. En vergeet ook niet uw website mobiel goed leesbaar te maken.
 
2.    Investeer in moderne recruitmenttechnieken. Het is niet alleen belangrijk om vacatures via mobiel en online aan te bieden, maar kijk ook naar nieuwe recruitmenttechnieken. Jongeren vinden het bijvoorbeeld belangrijk om te kunnen chatten met werkgevers tijdens een sollicitatieproces. Generatie Z vindt chatten, zeker in het begin van het proces, zelfs prettiger dan mailen of bellen. Door bijvoorbeeld chatbots in te zetten voor het beantwoorden van vragen tijdens het sollicitatieproces kunt u daar als werkgever echt in faciliteren.
 
3.    Bied een passend salaris. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van Generatie Z vindt dat een hoger salaris bijdraagt aan werktevredenheid. Een goed loon is dus erg belangrijk voor jongeren. Kunt u daar als werkgever niet direct in investeren omdat de jongere bijvoorbeeld nog geen werkervaring heeft? Maak dan goede afspraken over de hoogte van het salaris in de toekomst.
 
4.    Kijk naar mogelijkheden in het buitenland. Naast een goed salaris vinden jongeren de optie om te kunnen werken in het buiteland belangrijk. Maar liefst 70 procent van Generatie Z ziet een internationale baan wel zitten. Heeft uw bedrijf ook een vestiging in een ander land? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor werken of stages daar en noem dit ook in de vacaturetekst.
 
Tevreden generatie
Uit onderzoek van Monsterboard onder ruim 5000 Europese werknemers blijkt dat meer dan driekwart van de jongeren tevreden is met zijn of haar baan. Daarmee is Generatie Z de meest tevreden generatie op de arbeidsmarkt. Daarentegen geeft 57 procent van de jongeren wel aan op zoek te zijn naar een andere baan. Deze generatie is dus volop in beweging op de arbeidsmarkt, en staat open voor nieuwe kansen. Een goed moment voor werkgevers om te werven! 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Z meest tevreden met zijn baan
 Hoe werft u generatie Z?
 Vijf redenen voor marketeers om te (blijven) focussen op babyboomers
 De toekomstige werkplek van generatie Z
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10