zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Management familiebedrijven weinig transparant

1 augustus 2018 - Ongeveer 80 procent van de managers bij Nederlandse familiebedrijven zegt dat het grootste gedeelte van de bedrijfsvoering van familiebedrijven zich binnenskamers afspeelt.

Dit blijkt uit onderzoek van familiebedrijvenplatform Fambizz, onder 1.010 Nederlandse managers bij zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven. Zes op de tien ondervraagde managers voelen zich sterk verbonden met de plaatselijke omgeving.


"Omdat het management van familiebedrijven vaak uit familieleden bestaat, worden veel zaken ook daadwerkelijk vaker in besloten kring geregeld," zegt Alfred Busink, directeur fiscaal advies van Flynth en lid van de redactieraad van Fambizz. "Als men echter op zondag met alle medebeslissers aan de koffie zit, dan is het natuurlijk wel makkelijk om even snel belangrijke knopen door te hakken zonder de tussenkomst van anderen."
 
Plaatselijke omgeving
Managers van familiebedrijven voelen een sterkere band met hun omgeving dan evenknieën werkzaam bij bedrijven die niet worden beheerd door een familie (60 procent tegenover 50 procent). Deze band is overigens belangrijk omdat familiebedrijven volgens het onderzoek meer langdurige relaties en klanten hebben dan niet-familiebedrijven (92 tegen 87 procent). Zo zegt bijvoorbeeld meer dan driekwart van hen al jarenlang samen te werken met dezelfde bedrijfsnotaris en/of -advocaat. Angelique Hommes, notaris bij Nysingh advocaten-notarissen: "Veel familiebedrijven zijn traditioneel van aard. We zien daarom dat zij door de jaren heen vaak vasthouden aan dezelfde partners en leveranciers. Dit zorgt voor grote voordelen, zowel op het gebied van wederzijds vertrouwen als bedrijfseconomische synergie."
 
Medewerkers 
Niet alleen hechten managers veel waarde aan goed contact met de omgeving, ook vinden zij de band met het eigen personeel belangrijk. Negen op tien ondervraagde managers werkzaam bij een familiebedrijf zeggen zich persoonlijk verantwoordelijk te voelen voor de medewerkers. Daarnaast geeft eenzelfde percentage aan veel persoonlijk contact te hebben met de werknemers. Voor managers werkzaam voor niet-familiebedrijven geldt dit bij beide vragen voor slechts acht op tien. Busink: "Het lijkt erop dat het ‘familiegevoel’ daadwerkelijk groter is bij familiebedrijven. Dit herken ik uit de praktijk." Hommes voegt toe: "Door een sterke band te smeden met zowel het personeel als de omgeving, zorgt u ervoor dat personeel, partners en leveranciers allemaal een stapje extra willen doen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meeste vriendjespolitiek bij niet-familiebedrijven
 Nieuwe banen komen vooral van familiebedrijven
 Familie meest betrouwbaar bij inwinnen financieel advies
 Private onderneming verwacht te moeten snijden in personeelsbestand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10